Husajn Sajjid (Sean Price) "...je to mezi mnou a Bohem" (08/2015)



Brooklynský rapper Sean Price, muslimským jménem Husajn Sajjid, náhle a za nejasných okolností zemřel 8. srpna 2015. Ve vzpomínkách bude nejspíš převažovat Ruck z Heltah Skeltah nebo Ruckus, vůdce brooklynského gangu Decepticons, ale hlavně jako Sean Price, "jméno, které si vybral, aby ho mohli oslovit před jeho mámou". V roce 2009 se rozhodl konvertovat k sunnitskému islámu. U rapperů se jedná celkem o častou zkušenost, nemusejí přímo konvertovat, ale islám zkrátka hraje v afroamerické komunitě a její kultuře významnou roli, proto přijít s ním do styku je pravděpodobné a svým způsobem přirozené. Rovněž je konverze rappera považována téměř za klišé příběh a proto ji mnozí už neberou vážně. Ukázka z rozhovoru s Sean Pricem ukazuje jiný přístup, mnohem osobitější než jsme u rappera zvyklí. Ačkoli jde o Afroameričana, u kterého se stereotypně očekává setkání s islámem ve vězení, Sean Price nabourává představy těchto vyšlapaných cest jinými.  

Srpen 2015
Richard
(Zkracená verze, celý rozhovor v angličtině na odkaze.)
 The Message Magazine Online/Sean Price interview






1. Je pravda, že jsi v roce 2009 konvertoval k islámu?

Ano. Vždy jsem četl Korán a tradici Proroka Muhammada, mír s ním. Když jsem byl ve vězení, tak mě jeden dozorce pořád přemlouval, abych občas zašel do mešity. Já ale nechtěl, protože ve vězení se hodně lidí stane muslimem kvůli ochraně. Nedělají to proto, že by se chtěli skutečně obrátit k Bohu. Jsou to zkrátka blbečkové, co vědí, že muslimové mají ve vězení pevné zázemí a jsou pod ochranou. Já jsem se ale nebál a čekal až půjdu domu. Nechci, aby někdo říkal, že jsem se stal muslimem kvůli pohodlí. 

Když jsem byl už doma, bylo to vlastně v Amsterodamu, imám v jedné mešitě říká: "Chceš to udělat, jsi rozhodnutý?" Já mu říkám, že ne, protože beru drogy, piju alkohol a spoustu jinej věcí. On na to: "To je mezi Bohem a tebou. Jestli budeš čekat až budeš dokonalý, muslimem se nikdy nestaneš. Žádný muslim není perfektní. Snaž si to určit, jako cíl, který chceš dosáhnout." V tenhle moment jsem se rozhodl.

Víš, jestli se ráno probudíš a bude uctívat tuhle žlutou kšiltovku, je mi to úplně jedno. Jestli se díky tomu staneš lepším člověkem, tak v tom jen pokračuj. Tady můj kámoš (ukazuje na svého DJe, P.F. Cuttin) je Katolík, já se ho ale nikdy nesnažil přemlouvat, jako že: "hele kámo, měl bys zajít do mešity". Jestliže jeho víra z něj dělá lepšího člověka, lepšího manžela, otce, tak ať to tak je. Musíš si najít svou vlastní cestu. Ať už tě činí šťastným cokoliv, já to respektuju...

2. Co si myslíš o dalších rapperch, co konvertovali?

Nevím, nevídám se s nima a je mi to úplně jedno (smích)

3. Snažíš se dodržovat pravidla (náboženská), jako třeba přestat kouřit a tak...?

Hodně věcí jsem přestal dělat, ale taky ještě hodně věcí dělám. Jak jsem řekl, jsem takovej, jaký jsem. Na nové desce mám o tom skladbu "Haraam" *. Jak říkám, neustále na sobě pracuju. Až mě uvidíš za rok, možná budu lepší než jsem teď, kdo ví. Možná ne, to je ale mezi mnou a Bohem.


Sean Price se svou dcerou Shaun Price 

4. Kdy jsi se poprvé setkal s islámem?

Když jsem byl malej, asi tak 10, seznámil jsem se s 5% národem **, tam jsem to všechno poznal. Pak jsem se o to začal zajímat víc a víc. Dokonce asi už od 12 nejím vepřový. 

5. Z náboženských důvodů?

Ano

6. Ale ty jsi konvertoval v roce 2009?

Ano, ale rozumíš, 5% národ nejsou muslimové, je to úplně jiná záležitost. Tam mi bylo vše poprvé představeno, uslyšel jsem tam i poprvé jméno Alláh. 

7. Co tě tedy donutilo k odchodu z 5% národa k islámu?

Bylo to kvůli víře. Mám na mysli to, že oni se považují za boha a já tomu rozumím, jak to myslí. Něco, jako když máš pod kontrolou svůj svět. Tenhle prostor (ukazuje rukama kolem sebe). V podstatě jsem, dle týhle definice, taky "bohem" a vím jak to myslí. Hodně lidí to ale přehání a překrucuje.

8. Takže normálně chodíš do mešity...? 

Jasně, chodím. V pátek chodím na "džumá" ***. Někdy si musím vzít s sebou svůj modlitební kobereček a modlit se na ulici, to už ale nedělám, protože párkrát jsem se takhle modlil na letišti a oni se pak na tebe dívaj divně (udělá grimasu). Mám zkrátka problém stíhat modlitby, výjimečně vstanu na fadžr (ranní modlitba, před východem slunce), vždycky zaspím.   

9. Modlitbu ale můžeš trochu posunout, nemusíš vstávat hned na její začátek, ne?

Můžu, ale stejně nevstanu (smích). Když jsme měli tour s Brother Alim, já se ho ptám: "Hele kámo, ty se modliš fadžr, co?" On že jo, tak mu říkám: "Vzbuď mě v 5 hodin." On pak ale zaspal a probudil se až ve 2 odpoledne. (smích) On je ale dobrej kámoš, je to můj brácha. Stejně jako Freeway, oba vstávaj na ranní modlitbu, vždycky! 





10. Plánuješ pouť do Mekky?

Jasně, ale musíš mít na to prostředky, když tam chceš jet. Mám možnost dostat peníze na cestu od sponzora, já to ale takhle nechci, nechci být podporován špatným člověkem a mít vše naservírované na zlatém podnose. Já pojedu za svý vlastní peníze.

11. Cítíš někdy diskriminaci, když cestuješ a vytáhnou tě na kontrolu, protože jsi muslim?

Právě proto už s sebou nenosím modlitební koberec. Stalo se mi to ještě s Tecem (člen Smif-N-Wessun) v Londýně. Nejdříve nás poslali do místnosti, kde se můžeš pomodlit, pak jsme ale s nima šli do jiný. Lidi mají strach z věcí, co neznaj. Když vidí muslima v Americe, chovaj se pak jako: "Team America, yeah!" (smích) 

12. A nebral si to jako revoltu? Hip hop tak trochu revolta je...

Hip hop je pro mě zábava. Víš, dříve jsem byl hodně špatný člověk, jenže teď, místo abych ty věci dělal, jen o nich rapuju a to je lepší; jsou to jen slova, nikomu se nic nestane. 




13. Když už mluvíš o násilí - jeden svůj tvůj mixtape si pojmenoval “Kimbo Price” a poslední album "Mic Tyson", zajímáš se o box, nebo přímo boxuješ?

Jasně že jo! Umim boxovat. Dříve jsem rád mlátil lidi, teď už ne. Jsem dobrej člověk, nechci se s nikým prát. Jsem už tak starej, že když bych se pral, bolelo by mě to.

14. Ale v kondici jsi pořád, ne?

Ne, vůbec, jsem totálně mimo. Hodně jsem přibral (směje se a plácá se po břichu). Znáš to, dobrý jídlo a jsi šťasten! Já a moje žena tomu říkáme "váha štěstí".

15. Naprosto tě chápu, sám mám taky "váhu štěstí; moje máma umí strašně dobře vařit!

Jasně, tomu se říká láska!

16. Jsi fanoušek New York Knicks nebo Brooklyn Nets?

KNICKS KÁMO! VŽDYCKY KNICKS! Jsem fanoušek za každou cenu!

17. Koukal jsi na All Star Game?

Nene, tady ne. Ani nevím, v jaký jsem byl zemi, když se All Star vysílalo (smích)

Okay, díky moc za rozhovor






*****
poznámky:

* Haraam - arab. zakázané (označení pro jídlo nebo chování, které by muslim neměl dělat; např. alkohol, vepřové maso, drogy, apod.)

** 5% Národ (anglicky - 5% Nation of Gods and Earths) - náboženská sekta čerpající z učení Islámského národa (Nation of Islam) a své vlastní teologické doktríny. Hnutí založil Clarence Smith v roce 1964 v Harlemu, když odešel z hnutí Islámský národ. Členové jsou často mylně spojovány s muslimy a islámem; teologické učení 5% Národa je ještě více vzdáleno islámu než u Islámského národa. Základní teorie spočívá v učení, že černoch je nejvíce blíže Bohu. Běloch je přirozeně zkažený, bezbožný a křivý. Sami sebe nazývají "Poor Righteous Teachers" a jejich světonázor dělí světové společenství na tři skupiny: 

85% = Lidé, kteří nemají schopnost a vědomosti poznat Boha a pravdu.
10% = Úzká skupina znající pravdu, ale záměrně ji tají a využívají pro vlastní zisk. Často se do této skupiny zahrnují vlády a vlivní lidé. 
5% = Vyvolení, mající schopnost prozřít faleš 10% a uvědomovat si svou božskost; doslova sami sebe nazývají "bohem". 
Mezi rappery má 5% Národ mnohem větší podporu než ostatní náboženská hnutí; s hnutím sympatizují např.: Brand Nubian, Wu-Tang Clan, Erykah Badu, Big Daddy Kane nebo Poor Righteous Teachers.

*** džumá - arab. shromáždění při páteční modlitbě. Pátek je pro muslimy sváteční den, jako je sobota pro Židy nebo neděle pro Křesťany. 

Populární příspěvky z tohoto blogu

ERIC GARNER "I Can´t Breathe" (RIP)

"Tři dimenze modernismu" Daniel Bell (1978)

Nový orient na téma: muslimové ve světě svém i cizím (články od 50. let do současnosti)

"Z průpovědí arabských" Zuzana Kudláčková (Litera Proxima, 2011)