Grandmaster Caz: "Gangsta Rap měl definitivně škodlivý účinek na naší komunitu a kulturu"



Grandmaster Caz: "...každejch pár let je v hudbě určitý posun ve stylech a trendech. Singl "Planet Rock" byl velký posun v 82, kdy všechno bylo většinou zaměřený na party tracky, tak se vytvořil v podstatě nový žánr. Všechno, co vyšlo potom bylo v duchu tohohle elektro-zvuku. Když se ale podíváš dál do poloviny 80. let, uvidíš, že hip hop se vrátil zpět lyrice. Objevily se jména jako KRS One, Big Daddy Kane, Kool G Rap a tyhle chlápkové se pomalu dostávali do popředí. Jakmile se rozjela "zlatá éra", 85 - 90 a 91, hip hop měl najednou velmi široký spektrum, měl si různý styly hip hopu. Každej byl svým způsobem lyrický, ale lyrický svým vlastním stylem. Měl si např. rapery, co byli vtipný, jako Biz Markie. Pak tu byli ti, co jeli spíš tradicní styl rýmování jako já a Melle Mel nebo Big Daddy Kane a Kool G Rap. Byli tu týpci jako Special Ed, Kwamé, Chubb Rock nebo ženský rapperky: MC Lyte, Queen Latifah. Všechny tyhle lidi dokromady. Pak tu ale byl "uvědomělý rap", byli tady Poor Righteous Teachers, KRS One, P.E. začínali být v povědomí, rozumíš. Hip hop v týhle době byl celkově víc uvědomělý. Když se na to celý podíváš, každý v podstatě do týhle doby patřil a měl určitý přínos... Pak ale přišly 90. léta a hip hop začal bejt příliš uvědomělý, a tak přišel gangsta rap. Rozumíš, sundej africký přívěšky, přestaň mluvit o míru a jednotě, a rozjeď kurvy, koks a někoho zmlať.

Vlad: Vadilo ti to?

Grandmaster Caz: Jasně, vadilo mi to. Tehdy, když si byl "uvědomělý rapper", tak si už nemohl získat nahrávací smlouvu, protože hip hop už nejel ve tvym stylu. A tohle se rozjelo právě kvůli gangsta rapu, tý gangsta mentalitě a určitým lidem, co tehdy byli okolo. Oni naprosto pohřbili tuhle kulturu, rozumíš. Prostě konec; De La Soul konec. A Tribe Called Quest konec. Oni tady samozřejmě pořád byli, ale tenhle styl změnil naprosto celý charakter hudby.

Vlad: A co sis myslel o N.W.A. když se prvně objevili?

Grandmaster Caz: N.W.A. byli (hudebně) skvělý v tom, co udělali, ale měli definitivně škodlivý účinek na naší komunitu, na poselství, co vysílala ven, rozumíš. Hudebně to byl naprostý přelom, ůžasný, ale pro mě?... Já tu dobu zažil, znal jsem je osobně. Zulu Nation mělo klub v LA, Eazy E občas přišel, Ice Cube, všichny...A všechno bylo ok, byli jsme kámoši. Myslím si ale, že to nebyl ani tak moc ten interpret, kdo to celý rozjel, jako spíš hudební průmysl, kdo udával směr. Oni si v podstatě najali lidi, aby dělali, co oni potřebujou.

Vlad: Chceš říct, že "Criminal Minded" od BDP byla první gangsta deska?

Grandmaster Caz: Nee 

Vlad: Na obalu jsou se zbraněma...

Grandmaster Caz: ...ano, ale na sebeobranu (smích). Drží bouchačku jako Malcolm...

Vlad: To je cover tý druhý desky (By All Means Necessary)

Grandmaster Caz: Ok, ale KRS mluvil vždy o ulici, rozumíš, bronx konverzace: uděláš nějakou blbost a dostaněš.

Vlad: a co jak říká: "poslouchej, jak moje devítka střílí"

Grandmaster Caz: To je ale úplně jinej druh konverzace, než jako že "hele, rozstřílím ti ksicht", žádný řeči, že mám 5kilo koksu, bla bla, zastřelim tvoju dceru a mámu. Tohle prostě není ten samej druh konverzace. KRS prostě říkal: "hele já mam taky bouchačku, ok? Já mám svojí, ty máš svojí, nikdo si tady nebude na druhý vyskakovat", to bylo to, o čem KRS mluvil. Později se z toho stalo: "roztřílím tohohle negra, zabiju fízly, bla bla...". KRS ale nebyl extrémní.

Vlad: A to ti vadí?

Grandmaster Caz: Jo, to mi vadí. Věděl jsem, že to nebude dobrý pro hip hop. Možná to mohlo bejt dobrý pro rap...Tehdy se objevil crack a možná, že chtěli prodat víc cracku, tak k tomu využili hudební průmysl.


Grandmaster Caz (Cold Crush Brothers)

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jiří Trnka

"Z průpovědí arabských" Zuzana Kudláčková (Litera Proxima, 2011)

"Volání hrdličky" Taha Husajn ( SNKLU, 1964)

"Komise" Sun’alláh Ibráhim (Dar Ibn Rushd, 2005)

Abú Bakr ibn Tufajl "Živý, syn Bdícího" (AUDIOKNIHA)