"Poselství od černého muže" The Temptations (1969)




Propojení politických a sociálních témat s hudbou se očekává u jmen, která nemají za cíl přední příčky hitparád. Proto může být překvapením kapela The Temptations a jejich "Message From A Black Man" z roku 1969. Název je až moc podobný knize "Message to the Black Man in America" od Elijah Muhammada, vůdce náboženské sekty Nation of Islam, kterou vydal v roce 1965. 

Propojení Motown a náboženského hnutí může působit dost podivně, ale i v tomto vztahu lze najít logické zdůvodnění. Zakladatel vydavatelství Berry Gordy, Jr. pocházel, stejně jako vůdce Elijah Muhammad, ze státu Georgia a na "poselství" NOI mu bylo zřejmě sympatické jeho apel na ekonomickou soběstačnost v afroamerické komunitě. 

Skladba v celkovém repertoáru kapely dost vyčnívá a údajně ji ani moc na svých koncertech nehráli, nicméně popularitu si získala a nahrálo ji několik dalších soulových kapel (Whatnauts, Spinners, apod.). V zapomnění track neupadl ani v 80. letech, kdy jej samploval Afrika Bambaataa a jeho Soulsonic Force pro track "Renegades of Funk" a pak hlavně Mos Def ve své "Undeniable". 

ps: Tady je reggae cover od Prince Buster, který je rozhodně více pro-black.












The Temptations "Poselství od černého muže"

Ano, má kůže je černá,
není to ale důvod držet mě zpátky.
Přemýšlej o tom...
Mám svoje požadavky a přání,
stejně jako ty.
Tak mi jdi z cesty,
protože teď přicházím já!

(refrén)
Je jedno, jak moc se snažíš,
Teď už mě nezastavíš!

Je jedno, jak moc se snažíš,
Teď už mě nezastavíš!

Ano, tvá kůže je bílá,
dává ti ale právo mít vždy pravdu?
Proč nad tím nepřemýšlíš?...
Tohle je poselství.
Poselství pro vás všechny.
...

Černá je stejně tak barvou,
jako bílá.
Řekni mi, jak může barva určovat,
zda máš nebo nemáš pravdu.
Všichni máme své chyby...

Podívej se do zrcadla
Co vidíš?
Dvě oči, nos a pusu!
Stejně jako já

Oči máš otevřené,
ale nechceš to vidět.
Pravidla společnosti
jsou pro nás oba.
Za svobodu své barvy,
já teď bojuji.
Klacky a kameny
mě můžou zlomit,
ale nakonec vždycky zjistíš, můj příteli, že...

(refrén)
Je jedno, jak moc se snažíš,
Teď už mě nezastavíš!

Je jedno, jak moc se snažíš,
Teď už mě nezastavíš!

Řekněte to nahlas!
Jsem černej a jsem na to hrdej!

Je jedno, jak moc se snažíš,
Teď už mě nezastavíš!

Je jedno, jak moc se snažíš,
Teď už mě nezastavíš!






Populární příspěvky z tohoto blogu

Alex Haley Tells the Story of His Search for Roots

Nový orient na téma: muslimové ve světě svém i cizím (články od 50. let do současnosti)

"Manifest radikálního realismu" Dominik Forman

"Z průpovědí arabských" Zuzana Kudláčková (Litera Proxima, 2011)