James Baldwin "...děti se rodí bez vědomí toho, jakou mají barvu pleti" (1974)






„V prvé řadě si musíte uvědomit, navzdory názorům této země, že děti se rodí bez vědomí toho, jakou mají barvu pleti. Děti jsou vlastně všechny stejné. [Dick Cavett: Vzpomínáte si na moment, kdy jste poprvé pochopil, že na světě jsou lidé dvou barev? ...] Nebylo to tak, že bych zjistil, že na světě jsou dvě barvy [Dick Cavett: dvě a více] Byl to moment, kdy jsem zjistil, že bez ohledu kolik je na světě barev, já mám tu špatnou. Rozumíte, to je naprosto rozdílná situace. Děti nevidí lidi jako bílé nebo černé, ne. Lidé jsou pro ně spíš divní. Kdokoli z nich je větší než oni a to je pro ně dostatečně děsivé. Když si představíte svého otec nebo někoho dospělého, jak vás veme do náruče a pohazuje si s vámi jak s kořistí, uvědomíte si, že děti jsou naprosto vydány na milost dospělým.

V prvé řadě, když se černošské dítě narodí v této zemi, a já o této zemi mohu hovořit, protože jsem se tady narodil a vyrostl, a je mu kolem šesti nebo sedmi let, zjistí velmi brzo určité rozdíly. Nejdříve to uvidí na svých vrstevnících, ale časem to uvidí v chování dospělých, že mu někdo řekne „neg*e“. Nebo je náhle ticho když někam vejdete, třeba do třídy. A vy najednou musíte přijít na to, proč se to děje? Co to znamená? U dětí to pochopíte, to je v pořádku, vy to ale vidíte v chování dospělých a to je mnohem horší, protože nevíte, co tím myslí.

Poprvé, kdy sem to zažil sám mi bylo tak deset let, ne více. Bylo to večer, v Harlemu, v době hospodářské krize. Pozdě večer jsem běžel pro svého tátu domu. Bylo to v zimě a já musel přeběhnout velké parkoviště. Tak běžím, ale najednou mě zastavili dva bílí policajti a začali mi svítit baterkou do obličeje. Jeden z nich se mě ptá „Kam běžíš?“ a já, že jdu domu. Tehdy mi bylo deset let. Najednou jeden z nich do mě strčil, tak jsem do něj strčil také, bylo to reflex. V ten moment mě oba hodili na zem a nechali mě tam ležet na ulici.

Když jste dítě, tak se občas perete, někdy vyhrajete, někdy ne. Tohle ale byli dva dospělí muži, kteří se prali s dítětem. Už tehdy jsem si uvědomoval ten rozdíl, ale z nějakého důvodu jsem to pořád nemohl pochopit. Možná proto, že jsem nic neprovedl. Tak tohle byl začátek, kdy jsem zjistil, co znamená být černochem v této zemi. Neříkám to ale proto, že se to stalo mě. Říkám to proto, že se to děje milionům lidí v této zemi a zanechává to jizvu na celý život.“

James Baldwin @ Dick Cavett Show (1974)






James Baldwin ""Kid is not born knowing what his color is" @Dick Cavett (1974) from Mecca_Audio on Vimeo.

Populární příspěvky z tohoto blogu

ERIC GARNER "I Can´t Breathe" (RIP)

Alex Haley Tells the Story of His Search for Roots

"Manifest radikálního realismu" Dominik Forman

Nový orient na téma: muslimové ve světě svém i cizím (články od 50. let do současnosti)