"Svoboda, anarchie a řád" Pavla Buzková (1932)
„Anarchistický přelud dokonalé svobody, vepsaný na jejich praporu, vábí obzvláště silnější osobnosti. Kdož by se rád nevyrval konvenci, jež je tak nesnesitelně sešněrovala lidstvo! Kolik vzpour, soukromých i veřejných se proti ní již zdvihlo! Není snad jedince, národa a společnosti, aby jí občas nesetřásly třeba i s risikem života. Heslo svobody je ze všech hesel nejsvůdnější. Tomu rozumí každý. Čím je nezkušenější a naivnější, tím více je jím strhován. A věří mu ovšem doslova, netuše jeho relativity. Nechápe, že jím by zvítězila sama zkáza.
Vždyť život existuje jen, pokud je spořádán. Bez řádu by
nebylo žádné jednoty a tedy ani osobnosti, jež by se rozložila v tříšť pocitů,
citečků a dojmů. Nebylo by ostatně ani těla, jehož důmyslná organisace zakládá
se právě na řádu.
Konvence ovšem není řád. Řád život rozvíjí a ochraňuje,
kdežto konvence jej mrzačí a dusí. Hubit konvenci je tvůrčí člověk stejně
povinen, jako hubiti anarchii. Obé škodí vývoji, obé je přepětím: anarchie
svobody, konvence řádu. A co všechno není konvencí nebo anarchií!
Člověku je vrozena touha po absolutnu. Vždyť z něho vyšel
a proto do něho, jako do své pravé vlasti, ustavičně tíhne. Po něm se mu tady
právě tolik stýská. Krajnosti ho tudíž přitahují, neboť nesou jeho znak ve svém
štítě. Považuje je za nejkratší a nejistější cestu k němu. Je také – jenže
vede v absolutno smrti.
Absolutno života leží zrovna mezi nimi a zove se řád. Toť
ono království boží z Otčenáše, za nímž je nutno ubírati se úzkou a strmou
stezičkou, nad dvojím srázem konvence a anarchie. Chybný krok – a je po
rovnováze. Každý život, jednotlivcův, národa, ba i celého lidstva poslouží
nesčetnými příklady.“…
„Konvenci miluje těžkopádná, pomalá většina, líná k pohybu.
Hoví jí svou určitostí a dokroužeností. Netřeba se namáhat, netřeba hledat.“ …
Anarchie však láká duchovní „sůl země“. Všem, kdož lačnějí po spravedlnosti a
nenávidí kompromisu, etický anarchismus slibuje vyplnění. Ovšem, že svou
spravedlností nivelizuje. Nemoha přidati těm, jež příroda macešsky vybavila,
ani jich povznésti, musí, chce-li alespoň zevní rozdíly vyhladiti, odsekati
vrcholky a společnost stáhnout do úrovně členů nejméně vyspělých… V hloubi
duše žádný z nich nevěří s Písmem v posloupné zadostiučinění, v konečný,
všem společný cíl, u něhož se první dočkají posledních a poslední doběhnou prvé.
Tvrdošíjně odpírají obsáhnouti vesmírný celek, upínajíce se jen k přítomnosti
a tvorům je obklopujícím. Vrážejí si do světového koloběhu úmyslnou překážku, aby
mu zabránili v postupu. Z nesmírné lásky a soucitu s bližními vplétají
se do soukolí rozjetého vozu života, doufajíce, že jej zastaví. Jako praví
titáni prohřešují se sebepřeceňováním. Vyvyšují svůj rozum nad Stvořitelův,
jehož div nepodezřívají ze slabomyslnosti. Měří svou krátkodobou a krátkodechou
měrou, žádné jiné neuznávajíce. Vůbec jim nenapadá, že z toho nepatrného
úseku, jejž člověk může přehlédnouti, nelze pochopiti celku a že by tedy teprve
z dovřeného kruhu veškerenstva mohli posouditi křivdy a omyly Tvůrcovy.
Právě touto omezenou přímočarostí se etický anarchismus
nejvíce proviňuje. Zpupně odklízí nespravedlnost – aby sám jinou, horší ještě
spáchal, znásilňováním vyšších, vyspělejších duchů ve prospěch nižších.
Nenávidí vlastně lidské velikosti a brojí proti ní. Otupuje vnímavost citovou i
smyslovou a ustřihává křídla rozumu, s nezměrnou námahou po tisíciletí
pěstovanou. Zrazuje vývoj, když jeho proud, do nesčetných pramenů rozvětvený,
snaží se svésti v jediné, úzké řečiště.
Hledaje spravedlnosti, která není nikdy obecná, nýbrž vždy individuální,
etický anarchismus zkrátka zbloudil. Průměrný zdravý rozum dávno již to
pochopil… Tolik mu je dnes již zřejmé, že stejná míra není spravedlivou měrou.
Máme každý jiné potřeby a přispíváme velmi různě ke kultuře a k udržování rodu.
Nedáváme totéž a nežádáme totéž. Spravedlnosti se nedosáhne znormalizováním výkonu
a potřeb, nýbrž tenkrát, až se každému umožní, aby se všestranně rozvil ve
prospěch celku.
Etický anarchismus by strašně ochudil život. Naprostá
rovnost, kterou hlásá, stála by člověčenstvo celou jeho vzdělanost. Domohl by
se jí totiž jen zvratem ve zvířecí nezušlechtěnost, nebo ještě důsledněji, v původní
mlhovinu, z níž prý povstal svět. Směřuje zásadně dozadu, místo dopředu.
Proto je tak nepřízniv všem vzácnějším formám života, jež by pod jeho tyranií
brzo odumřely.“
Pavla Buzková, 1932
zdroj:
"České drama" Pavla Buzková(Melantrich, 1932)