2009-2018 blog Mecca Audio - databáze knih islámských, afroamerických a afrických literatur. Od roku 2019 blog zaměřený na témata * náboženství * společnost * politika * filosofie * kultura * umění * postmoderna
Abdel-Wahab El-messirí o filosofii nového světového řádu & střetu islámského světa se Západem
Získat odkaz
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Další aplikace
Abdel-Wahab El-messiri (1938 – 2008), egyptský profesor anglické literatury a komparatistiky. Kritik západní moderny a popularizátor tzv. "islámského modernismu". V 50. letech studoval na Alexandrijské univerzitě, později v 60. letech studoval anglickou literaturu a komparatistiku na Kolumbijské univerzitě a dále na Rutgersově univerzitě ve Spojených státech. Po návratu pracoval jako řádný profesor (1979-1983) na Ain shams univerzitě v Káhiře. V 80. letech krátkodobě působil na univerzitách v Saudské Arábii, Kuvajtu a Malajsii. Více zde @Arab Philosophers
"Filosofie nového světového řádu" Abdel-Wahab Elmessiri
”Nový světový řád považuji za vrchol moderny, ale postrádající zcela jakékoli hodnoty. Nový světový řád usiluje o přetvoření světa v jeden velký trh a to vyžaduje zrušení rozdílů mezi všemi lidmi. Z člověka se musí stát nevyčnívající konzument. Naopak jedinec, který si udrží svou integritu, nebude lačně dychtit po konzumu, nebude poslouchat populární hudbu nebo sledovat hollywoodské filmy, bude nezávislý a tím pádem nevyzpytatelný. Nový světový řád ale od lidí vyžaduje určitou “ohebnost”, jak by byli z plastu. Proti tomuto negativnímu trendu, této mašinérii, jak říká Serge Latouche*, se musíme postavit. On tvrdí, že Západ se již nevztahuje k prostoru a času, je jako neřízená střela, co zahubí celé lidstvo, včetně těch, kteří ji vypustili. Škoda způsobená globalizací se nedotýká Arabů, ale obrací se proti Západu samotnému.
Kupříkladu Spojené státy představují civilizaci sestavenou z mnoha kultur a proto každý stát je unikátní prvek v multikulturním dědictví USA. Pozvolní síla globalistické kultury ji ale svou “nivelizací” ničí. Všichni Američané jedí stejné jídlo a poslouchají stejnou hudbu. Nicméně “tichá” většina ve Spojených státech stojí proti této myšlence. Jako Arabové a muslimští intelektuálové máme povinností poukázat na tyto sebezničující důsledky. Protože nám byl koncept moderny s absencí hodnot importován skrytě, aniž bychom znali skutečné následky, intelektuálové by měli prohlédnout skutečnou cenou za takový pokrok. Tento negativní vliv na obyčejného člověka v každodenním životě představuje ohrožení jeho kultury a postupně narušuje vřelost vztahů mezi lidmi."
* Serge Latouche (*1940)
Francouzský emeritní profesor na Univerzitě Paris-Sud. Již přes třicet let se věnuje kritice hospodářského růstu.
“Střet islámského světa a Západu” Abdel-Wahab Elmessiri
"K zodpovězení této otázky je třeba si nejprve ujasnit sám pojem "Západ". Ačkoli tento termín má mnoho interpretací, v našem kontextu se budeme držet toho nejčastěji prezentovaného v médiích a spojení s imperialismem, kterým ale nehovoří akademici oborů sociologie nebo filosofie na univerzitách v Cambridge nebo v Kanadě. Tito lidé mohou zastávat názory, které s naším konvenují, anebo také nemusí. Nicméně musím upozornit, že tito lidé nemusí nutně představovat většinový názor západní společnosti. V této debatě nechci snižovat význam Západu, spíše se zaměřím na mediální obraz Západu od 19. století, kdy dosáhl výrazného pokrok, ale na úkor zřeknutí se etických hodnot. Vezměme si například způsob, jakým si Západ osvojil Darwinovu teorii, jejíž hlavní tvrzení spočívá na neexistenci tzv. vztahu “přítel/nepřítel”, ale na “zájmech”. Takováto teorie zaměřující se výhradně na prospěch, vytváří mechanismus permanentního konfliktu; a to jsou materiální zájmy západní společnosti. Nahlíženo prizmatem Západu, vše, co slouží našim zájmům, je žádoucí, naopak vše, co našim zájmům brání, je nežádoucí; proto jsou ctnosti naprosto ignorovány. Lpění muslimské společnosti na ctnostech je hlavním důvodem tohoto konfliktu [Západ vs. islámský svět].
Tento agresivní útok vedený proti islámu se samotným islámem ale nesouvisí. Spíše jde o vymezení se vůči islámu jako filosofii a světonázoru, který nastiňuje hodnotový systém spravedlnosti, mezilidských vztahů a rovnosti mezi lidmi. Přičemž, západní hodnotový rámec z těchto hodnot nevychází. Západ bude v protikladu křesťanství, pokud bude lpět na ctnostech a stejně tak bude proti judaismu, budhismu nebo konfuciánství, pakliže se budou držet svých hodnot. Západ tímto postojem demonstruje svou nevraživost vůči ctnostem mnohem víc, než proti islámu samotnému. A to je důvod, proč můžeme vidět Západ uzavírat spojenectví s muslimskými zeměmi, které si osvojily západní politiku sloužící jejich zájmům. V těchto případech Západ nevidí problém ve spojenectví s takovýmito vládami.”
Hasan Al-Banna preceded with his work and thus left an imprint on many attempts in the years between the two wars, and especially after the Second World War, to constitute an Islamic order as the supreme political and social ideal. The publication under review contains his five studies translated into English by well-known Arabist and historian Charles Wendell. These are his most often cited essays - Between Yesterday and Today, Our Mission, To What Do We Summon Mankind?, Toward The Light and On Jihad. The main idea is always oriented toward the creation of an Islamic order (an-nizam al-islami). Hasan Al-Banna sees in Islam the only teaching that can ensure social progress and well-being and that is the key to the resolving of all basic problems of mankind. In the above-mentioned essays he tries to explain why, in his opinion, the establishment of an Islamic order is inevitable. According to his concept, there is only one valid law, namely the law of God that has to be impl...
fotot: Vincent van Gogh, Rolník, červen 1888 "Globální vítězné tažení médií mění každou kulturní událost v událost mediální, jako by vznikla pro média a v médiích. Jednotlivé kultury dodávají přitom materiál, jenž je globálně к dispozici, jakmile se uloží v paměti počítačů a celosvětově se šíří v médiích. Světová kultura, jež své bohatství ovšem nevytvořila sama, oslavuje svou všemocnost, protože - zdánlivě — vlastní vše, nač si lze vzpomenout, a proto si nepotřebuje už na nic vzpomínat. Světová kultura je vlastně jakýsi fantom médií, která každému, bez ohledu na původ a majetek, slibují stejný podíl na kultuře. Světové umění je přitom, protože není závislé na jazykových bariérách, symbolem nové jednoty světa, dodává však pouze surovinu pro novou mediální kulturu, kterou zase kontrolují USA a Evropa. Pochyby o jeho existenci začínají tam, kde ho hledáme ve světových dějinách umění, které jako společný model paměti neexistují a ani existovat nemohou. (...) Prezen...
ukázka z knihy Neil Postman "Ubavit se k smrti: Veřejná komunikace ve věku zábavy" (Mladá fronta, 1999, překlad: Irena Reifová, originál "Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of Show Business", 1. vydání 1985) "Orwell se obával těch, kteří zakážou knihy. Huxley se obával, že knihy už nebude třeba zakazovat, protože nebude nikdo, kdo by je chtěl číst. [...] Orwell se obával, že před námi bude skrývána pravda. Huxley se obával, že pravda se utopí v moři bezvýznamnosti. [...] Jak Huxley poznamenal v pozdějším Návratu do překrásného nového světa (Brave New World Revisited), bojovníci za lidská práva a racionalisté, kteří jsou vždy připraveni vzdorovat diktatuře, zapomněli vzít v úvahu „takřka bezedný lidský hlad po nejrůznějších formách rozptýlení“. V románu 1984, dodává Huxley, jsou lidé ovládáni prostřednictvím bolesti. V Konci civilizace je kontrola zajištěna prostřednictvím slasti. Stručně řečeno, Orwell se obával, že nás zničí předmět ...
"Společnost spotřeby a její mýty" Jean Baudrillard Vydáno: 2025 , Dauphin Originální název: La Société de consommation, 1970 Překlad: Vladimír Čadský Počet stran: 344 Jazyk vydání: český
foto: obálka "The End of Education: Redefining the Value of School" Neil Postman (Knopf, 1995) 03:45 [Neil Postman] "Absence konce znamená absenci smyslu." 05:40 [Neil Postman] "Abyste se naučili dát něco dohromady, něco používat, to vyžaduje určité zredukování vzdělávání na mechanický proces a pro takové dovednosti to je ten nejlepší způsob, jak si je osvojit. Nicméně abyste se stali jiným člověkem, který skrze studium získá náležitý vhled, koncept nebo vizi, jež mu změní obraz světa, to je záležitost zcela jiná. Aby se tak stalo, je zapotřebí mít "smysl" a to je otázka metafyziky. Termín "smysl", o kterém tady hovořím, je zcela něco jiného než "motivace". V souvislosti s výukou se pojem "motivace" vztahuje k dočasným fyzickým úkonům, kdy student oplývá zvědavostí a jeho pozornost se soustředí na studium. Nemám v úmyslu tento přístup shazovat, ale nesmí být zaměňován za "smysl", proč jsme ve třídě, poslou...