"Dějiny náboženského myšlení. II., Od Gautamy Buddhy k triumfu křesťanství" Mircea Eliade (OIKOYMENH, 1996)

Dějiny náboženského myšlení představují Eliadeho poslední velké dílo. Na rozdíl od své starší knihy Traité d'histoire des religions, kde se pokusil o systematický výklad morfologie projevů posvátna napříč nejrůznějšími kulturami i dějinnými epochami, líčí zde Eliade jednotlivá náboženství lidstva v jejich dějinách; toto dílo zároveň vyjadřuje autorovo přesvědčení o základní jednotě náboženských dějin lidstva, které zároveň ukazuje jako dějiny krizí, inovací a proměn náboženského vědomí člověka, které se nepřestává vyvíjet.
Druhý svazek Dějin je věnován náboženstvím starověké Číny, Indie, Evropy a Íránu a také judaismu až po vznik křesťanství.

Autor

Mircea Eliade byl rumunský historik náboženství a spisovatel. Hovořil plynně osmi jazyky – rumunsky, francouzsky, německy, italsky, anglicky, hebrejsky, persky a sánskrtem.
Jeho myšlení bylo značně ovlivněno dílem tradicionalistické školy, které také popularizoval. Ve svých autobiografických a fantasy titulech (např. Na dvoře Dionýsiově) se věnoval především osobní náboženské zkušenosti pravoslavného věřícího.
Zdroj životopisu: osobnosti.cz




Související:

"Dějiny náboženského myšlení. I, Od doby kamenné po eleusinská mystéria"

"Dějiny náboženského myšlení III: Od Muhammada po dobu křesťanských reforem"

"Dějiny náboženského myšlení. IV, Od epochy objevů po současnost"


--------------------------------------------------------------
Název: Dějiny náboženského myšlení. II., Od Gautamy Buddhy k triumfu křesťanství
Název fran. orig: Histoire des croyances et des idées religieuses. De Gautama Bouddha au triomphe du christianisme (Payot, 1978)
Autor: Mircea Eliade (1907-1986)
Přeložil: Kateřina Dejmalová
Vydavatelství: OIKOYMENH
Rok vydání: 1996
Počet stran: 463
--------------------------------------------------------------




:: obsah ::

Předmluva

XVI. NÁBOŽENSTVÍ STARÉ ČÍNY

126. Náboženské představy v období neolitu
127. Náboženství v době bronzové: Nebeský bůh a předkové
128. Příkladná dynastie: Čou 
129. Původ a uspořádání světa
130. Polarity, střídání a reintegrace
131. Konfucius: síla rituálů
132. Lao-c' a taoismus 
133. Techniky dlouhého života
134. Taoisté a alchymie


XVII. BRÁHMANISMUS A HINDUISMUS: PRVNÍ FILOSOFIE A TECHNOLOGIE SPÁSY

135. "Všechno je utrpení..."
136. Metody směřující k nejvyššímu "probuzení"
137. Dějiny myšlení a chronologie textů
138. Předsystémová védánta 
139. Duch podle sánkhja-jógy
140. Smysl Stvoření: pomoci vysvobodit ducha
141. Význam vysvobození
142. Jóga: soustředit se na jeden předmět
143. Jógové techniky
144. Úloha Boha
145. Samádhi a "nadpřirozené síly"
146. Konečné osvobození


XVIII. BUDDHA A JEHO SOUČASNÍCI

147. Princ Siddhártha
148. Velký odjezd
149. "Probuzení." Kázání Zákona
150. Dévadattovo schizma. Poslední konverze. Buddha se dostává do parinirvány
151. Náboženské prostředí: potulní asketové
152. Mahávíra a "spasitelé světa"
153. Džinistické učení a praxe
154. Ádžívikové a všemocný "osud"


XIX. BUDDHOVO POSELSTVÍ: OD HRŮZY Z VĚČNÉHO NÁVRATU K BLAŽENOSTI NEVYSLOVITELNÉHO


155. Muž zasažený otráveným šípem…
156. Čtyři "Vznešené pravdy" a "střední cesta"
157. Nestálost věcí a učení o anattě
158. Cesta vedoucí k nirváně
159. Meditační techniky a jejich osvícení "moudrostí"
160. Paradox nepodmíněného


XX. ŘÍMSKÉ NÁBOŽENSTVÍ: OD POČÁTKŮ K USNESENÍ O BAKCHANÁLlÍCH

161. Romulus a posvátná oběť 
162. "Historizace" indoevropských mýtů
163. Specifické rysy římské zbožnosti
164. Soukromé pobožnosti: penáti, lárové, mánové
165. Kněžstvo, auguři a náboženská bratrstva
166. Jupiter, Mars, Quirinus a kapitolská trojice 
167. Etruskové: záhady a hypotézy
168. Krize a katastrofy: od galské svrchovanosti k druhé punské válce


XXI. KELTOVÉ, GERMÁNI, THRÁKOVÉ A GETOVÉ

169. Přetrvávání prehistorických prvků
170. Indoevropské dědictví
171. Lze rekonstruovat keltský pantheon?
172. Druidové a jejich esoterické učení 
173. Yggdrasil a kosmogonie starých Germánů 
174. Ásové a Vanové. Ódin a jeho ,,šamanská" moc
175. Válka, extáze a smrt
176. Ásové: Tý, Tór, Baldr
177. Vanové. Loki. Konec světa
178. Thrákové, "velcí neznámí" dějin
179. Zalmoxis a "cesta k nesmrtelnosti"


XXII. ORFEUS, PYTHAGORAS A NOVÁ ESCHATOLOGIE

180. Orfické mýty: kitharódos a "zakladatel iniciací"
181. Theogonie a orfická antropologie: stěhování a nesmrtelnost duše
182. Nová eschatologie
183. Platón, Pythagoras a orfismus
184. Alexandr Veliký a hellénistická kultura


XXIII. DĚJINY BUDDHISMU OD MAHÁKÁŠJAPY PO NÁGÁRDŽUNU

185. Buddhismus do prvního schizmatu
186. Mezi Alexandrem Velikým a Ašókou
187. Napětí mezi doktrínami a nové syntézy
188. "Cesta bódhisattvy"
189. Nágárdžuna a učení o universální prázdnotě
190. Džinismus po Mahávírovi: učenost, kosmologie, soteriologie


XXIV. HINDUISTICKÁ SYNTÉZA: MAHABHARATA A BHAGAVADGÍTA

191. Osmnáctidenní boj
192. Eschatologická válka a konec světa
193. Kršnovo Zjevení
194. "Vzdát se plodů svých skutků"
195. "Oddělení" a "totalizace"


XXV. ZRÁNÍ JUDAISMU: OD APOKALYPSY K POVÝŠENÍ TÓRY

196. Počátky eschatologie
197. Ageus a Zacharjáš, eschatologičtí proroci
198. Čekání na mesiášského krále
199. Posilování zákonictví
200. Personifikace božské Moudrosti
201. Od beznaděje k nové theodiceji: Kohelet a Ecclesiasticus
202. První apokalypsy: Daniel a 1. Henoch
203. Jediná naděje: konec světa
204. Farizejská odpověď: povýšení Tóry


XXVI. SYNKRETISMUS A KREATIVITA V HELLÉNISTlCKÉ DOBĚ: PŘÍSLIB SPÁSY

205. Mysterijní náboženství
206. Mystický Dionysos
207. Attis a Kybelé
208. Isis a egyptská mystéria
209. Zjevení Herma Trismegista
210. Iniciační aspekty hermetismu
211. Hellénistická alchymie


XXVII. NOVÉ ÍRÁNSKÉ SYNTÉZY

212. Náboženské směry za Arsakovců (247 př. Kr. - 220 po Kr.)
213. Zurván a původ zla
214. Eschatologická úloha času
215. Dvě stvoření: ménók a gétik
216. Od Gajómarta k Saošjantovi
217. Mithrova mystéria
218. "Kdyby bylo křesťanství bývalo zastaveno... "


XXVIII. ZROZENÍ KŘESŤANSTVÍ

219. "Záhadný Žid": Ježíš Nazaretský
220. Dobrá zvěst: Boží království je zcela blízko
221. Zrození církve
222. Apoštol pohanů
223. Esejci v Kumránu
224. Zničení chrámu: prodlení parusie


XXIX. POHANSTVÍ, KŘESŤANSTVÍ A GNOSE V CÍSAŘSKÉ DOBĚ

225. lam redit et Virgo…
226. Religio illicita a její útrapy
227. Křesťanská gnose
228. Učení blízká gnosticismu
229. Od Šimona Kouzelníka k Valentinovi 
230. Gnostické mýty, představy a metafory
231. Umučený Utěšitel
232. Manichejská gnose
233. Velký mýtus: pád a vykoupení božské duše
234. Absolutní dualismus jakožto mysterium tremendum


XXX. SOUMRAK BOHŮ

235. Hereze a orthodoxie
236. Kříž a strom života
237. Ke "kosmickému křesťanství"
238. Rozmach theologie
239. Mezi Sol lnvictus a in hoc signo vinces...
240. Autobus, který staví v Eleusině...


STAV BÁDÁNÍ - Kritická bibliografie
Bibliografie
Seznam zkratek
Rejstřík
Ediční poznámka

Populární příspěvky z tohoto blogu

ERIC GARNER "I Can´t Breathe" (RIP)

Alex Haley Tells the Story of His Search for Roots

"Manifest radikálního realismu" Dominik Forman

Nový orient na téma: muslimové ve světě svém i cizím (články od 50. let do současnosti)