"Rap, Breivik a xenofobie - to jde dohromady" (19.9.2013)



související: Pár slov o českém hip hopu... (24.10.2013)


Kritizovat a moralizovat je nepochybně správný přístup v jakékoli době, ještě lepší je ale zavčas si uvědomit, jak moc kritika dává energii a téma samotné se spíše propaguje. V opozici vůči hlavnímu proudu vždy vznikají „kulturní autonomie“, které se snaží vytvářet názorovou platformu, díky níže se vymezují. Na druhou stranu jsou ale tyto skupiny na mainstreamu závislé a potřebují ho ke své existenci, protože masová kultura a její hodnoty jsou pro ně esenciální téma, díky kterému žijí a vyvíjejí se.


Síla slova se vyčerpala a stejně tomu tak je i s chutí poslouchat různé bojovníky a revolucionáře (ať už v dobrém, nebo špatném smyslu). Nyní se do popředí dostává podivná „revolta“, jejímž stylem je naopak nemít styl a názor. Pro tyto nové buřiče, kteří mají asi už dost toho statického a nikam nesměřujícího kulturního status quo, je prvoplánově šokovat a záměrně se pouštět do témat, která zaručí pozornost, ten hlavní důvod, proč vše dělají. Měl jsem dojem, že prázdná image rebela bez příčiny zemřela v dávné minulosti, jak je vidět, zdání klame. Vyvolat dojem tvrdosti a odhodlanosti, se kterou řešili problémy gangstři Luca Brasi nebo Tony Montana se ale rozhodně nekoná. Naopak, tito wanna-be rappaz dávají světu vědět, jak jsou znudění, nemají co říct a každá jejich (nepotřebná deska) potvrzuje, že tápou v prázdnu a marně hledají téma. Jestli nevíte, o kom mluvím, tak to jsou současní rapeři Řezník, Hrobka, Pitva.


V podstatě jsem se chtěl řídit opačným pravidlem a ignorovat nevkus CZ rapu, ale videa "Soudní Proces", „Konečný řešení“ a hlavně debata s fanoušky pod ním mě přiměly říct pár slov o tomto „raperovi“ a zamyslet se nad tím, jestli správně chápu afroamerickou kulturu, kterou rap je, a jak moc se podařilo Evropanovi spojit rap se svou kulturou. Další důvodem je klid s jakým přijímá, resp. přehlíží česká hip hop scéna tuto záležitost, jak je v klidu a nemá s ničím problém. O řezníkovi, jeho xenofobním chování a propagaci trička s portrétem Breivika jsem už psal zde
ale řešil jsem spíš přístup jednoho hiphopového webu než „prodavače trička“ samotného.


Černošství je rap, ať se nám to libí nebo ne

Ačkoli v současnosti rap dost vyblednul a jeho nedávná etnická převaha se vytratila, není to důvod do něj zapojit vlivy pocházející ze zcela opačné strany. Mám na mysli videoklip „Konečný řešení“, který se snaží „řešit“ problém s bezdomovci, ale při jeho sledování máte pocit, že se spíše jedná o fanoušky Screwdriver* než hip hopu. To očividně není problém pro naše rappery, i když to trochu nesedí, oni dokáží skloubit vše. Hip hop možná dnes neřeší svou etnickou příslušnost, nicméně byl a zřejmě zůstane černošskou kulturou z města, a ať se nám to líbí nebo ne. Černošství se sice přesunulo na okraj, přesto ale zůstala jeho forma projevu. Mluvím tady o stylu prezentace sebe sama, o stylu, který rapu dali osobnosti jako byl Nat Turner, Malcolm X nebo H.Rap Brown a jen díky globalizaci (v dobrém slova smyslu) se rozšířila dál.

Formou projevu je myšlena jistota, pevnost názoru a jeho nekompromisní obhajoba (by any means necessary). Přes tuto vágní charakteristiku ji lze alespoň použít na konec 80. let a téměř celá léta 90., kdy ještě doznívala rasová problematika z předešlých desetiletí a hlas volající po svobodě a uznání nemohl být označen za pouhý populismus. Populismus v případě již zmíněných jmen nelze použít, protože v jejich době Černoch skutečně neměl svá práva. Jako příklad bychom mohli poukázat na známý případ napadaní Rodney Kinga policií v LA v roce 1991 nebo méně známý případ neuznání narozenin M.L.Kinga, Jr. jako státní svátek ve státě Arizona, a který inspiroval Public Enemy pro skladbu a video „By the time I get to Arizona“. V současnosti rap (možná celý hip hop žánr) vyčerpal sám sebe a jelikož se vytratili nepřátelé, resp. jsou více sofistikovaní, je těžké hledat téma a náplň. Mezi ty, kdo s tím má problém patří určitě Řezník a podobní rappeři, protože jejich myšlenky se ve chvíli, kdy opouštějí jejich mysl, stávají jen opileckým výkřikem, kterému rozumí jen ti nejbližší, co sedí u jejich stolu.; jejich řeči nejsou názor. 
U řezníka bych ještě zmínil masku, kterou nosí ve svých klipech. Možná to je pokus o vytvoření tajemna (nevím, jak a na koho to funguje), mám ale z této image pocit, že se jedná spíš o způsob jak vyřešit stud před kamerou a získat tak anonymitu. Vzhledem k jeho výkonu se tomu nedivím.


Svoboda slova 2013


Ihned po prvním komentáři, který jsem napsal ke zmíněným videím, mi bylo navrhnuto ať jedu na Kubu a pak něco o svobodě slova. Představa svobody slova je, jak vidím, dost široký pojem měnící se každým dnem. Vzhledem ke stylu, jakým se fanoušci vyjadřovali, jsem nechtěl zmiňovat otřepanou frázi, že tam, kde začíná moje (jiných) svoboda, končí ta jejich. Pro tyto lidi svoboda slova ale není pouze dožadování se svobody kritizovat a vyjadřovat se k tématům, ale hlavně „povolení“ napadat a urážet, je to způsob jak legitimizovat rasismus a xenofobii. Paradoxem je, že tito lidé se svobodou často ohánějí, ačkoli význam vůbec nechápou a nemají jinou možnost než vše relativizovat, protože to je jediný způsob jak uniknout polemice, ve které nemají žádnou šanci na úspěch.


Český hip hop je zábava pro ignoranty

Podivné ticho a marné čekání na kritický hlas od některého z raperů z české scény je překvapující. Podivnost ještě podpoří fakt, že řezník hostuje ve skladbách dalších raperů a tím je nepřímo schvalován a jeho kredit se tím veřejně potvrzuje. Tato skutečnost ukazuje, jak daleko a hlavně kam se český hip hop vyvinul od svého prvního období (začátek 90. let až rok cca 2002-3), kdy jeho projev balancoval, možná dost krkolomně, ale přece, mezi sociálními tématy a dovezeným amerikanismem. Znám toto období z osobní zkušenosti a přes snahy sloučit mnohdy neslučitelné, je tato doba zásadní, protože tímto pokusem, uvnitř nás, co jsme jím prošli, došlo k potvrzení, že rap, ve své ryzí formě,  je záležitost pro Evropana dost komplikovaná a obtížně prožitelná. Podobně jako graffiti, které vzniklo v industriálních městech Ameriky a nemuselo řešit vyhýbání se historickým mostům, kostelům a budovám s kulturní hodnotou.

Význam hip hopu se dle mého názoru mnohdy přeceňuje a jeho vody se kalí, aby vypadaly hlubší. Nicméně si stále myslím, že hip hop je zřejmě nejideálnější zábava pro lidi z města a prostor, kde je velký potenciál aktivit, které podporují kreativitu, která sice z počátku může působit naivně a povrchně, ale nemusí být chápána jako cíl a styl života, ale jen jedna ze zastávek, kde se inspirovat. Zkrátka může být něčím, co z vás neudělá ignoranta a naučí vás nekoukat na život zpovzdáli, ale zúčastnit se ho. 


19.9.2013
Richard







odkazy:
* Skrewdriver byla anglická, původně punk-rocková, později neonacistická hudební skupina založená roku 1976 Ianem Stuartem Donaldsonem.

Řezník feat. Hrobka & Pitva „Konečný řešení“http://www.youtube.com/watch?v=WJaTyVR8YXM

Řezník “Soudní proces”
http://www.youtube.com/watch?v=_7bOnB935CM

Vyjádření řezníka ve spojitosti se žalobou za svůj videoklip „Konečný řešení“ společně s dalšími rapery (Hrobka a Pitva), web boombap.cz (29.11.2011)
“Určitě ste během posledního roku v médiích zaznamenali, že po mě, Hrobkovi a Pitvovi bylo vyhlášeno pátraní a byli sme následně všichni 3 obvinění z “násilí na skupině obyvatel a jednotlivci”. Krimi zprávy, iDnes a podobný mrdky z nás dělali největší kriminálníky a pomalu na nás sváděli reálný vraždy houmlesů. Bohužel případ to byl sice úplně nesmyslnej, ale pokaždý se toho chytnul nějakej čůrák - buď na fízlech, nebo na státnim zastupitelství - a ty to furt posílali dál, až to vyeskalovalo ve včerejší soud. Tady už se na nás naštěstí obrátila štěstěna a dostalo se to do rukou velmi rozumnýmu soudci a státnímu zástupci, který měli totální pochopení pro svobodu slova, recesi a nahlíželi na celou věc ze širšího úhlu. Postupně začala bejt v soudní místnosti celkem slušná prdel, např. když sem si nasazoval u výpovědi masku nebo vysvětloval název alba “Caviar Bukkake Fetus Exitus” (který už je mimochodem opět k prodeji na shopu), tak už se začal smát i samotnej soudce! Kažopádně nás omilostnil, a tak konečně lež a nenávist zvítězila nad pravdou a láskou. Ať jdou do píči všichni zmrdi, který se hned chytli mediální masáže a házeli na nás špínu, ať jdou do píči zmrdi co práskali na fízlech a hlavně ať jde do píči ten vymrdanej kokot co na nás podal žalobu, doufam že tě do prdele vomrdá banda nakaženejch houmlesů ty buzno! Každopádně chci poděkovat všem fans co mi drželi palce. Díky za to že nás furt podporujete. Vidím čimdálvíc rozjetejch lidí na koncertech a určitě to není o oslavování násilí, ale o tom sejít se společně u svojí oblíbený muziky a trochu si zařádit. Díky že kupujete céda a trika, už chystám další desku! Jo a Hrobka s Pitvou sou zpátky vy kurvy, těšte se na nový tracky!”
ZNK PRODUCTIONS

Populární příspěvky z tohoto blogu

Alex Haley Tells the Story of His Search for Roots

Nový orient na téma: muslimové ve světě svém i cizím (články od 50. let do současnosti)

"Manifest radikálního realismu" Dominik Forman

"Z průpovědí arabských" Zuzana Kudláčková (Litera Proxima, 2011)