"Džihád : islámské koncepce šíření víry" Miloš Mendel (1997)
Džihád - arabský výraz vztahující se islámskému náboženství, výraz, který se v západních sdělovacích prostředcích nepřesně překládá jako "svatá válka" a v povědomí naší veřejnosti se stal synonymem násilí, teroru a nenávisti islámského Východe vůči Západu. Pojem, který se u nás objevoval často tehdy, chtěl-li autor navodit atmosféru čehosi archaického, temně nevyzpytatelného a nebezpečného.
Je pravda, že pojem džihád skutečně mj. znamená šíření víry třeba i se zbraní v ruce; evropský pohled však pojem svévolně redukuje a mění jej v téměř magické zaklínadlo, které má v čtenáři vyvolat pocit neklidu z toho, že naše civilizovaná Evropa je ohrožována nevyzpytatelným nepřítelem z muslimského Východu.
Nad tím, co se skutečně skrývá pod pojmem džihád, se zamýšlí arabista a islamista Miloš Mendel. V historicko-religionistické monografii s použitím obsahové analýty náboženských textů provádí rekonstrukci džihádu jako jedno ze základních pojmů islámské věrouky a práva. Na základě rozboru náboženských textů a bohaté literatury vymezuje typy džihádu a sleduje jeho proměny od vzniku až do současnosti.
Poukazuje například na to, že vedení války v islámu podléhá přísným právním předpisům, i na to, že se džihád v průběhu staletí stal pro islámskou civilizaci nepotřebnou ideovou přítěží, všímá si využití džihádu v nerovném boji muslimských národů s evropským kolonialismem i jeho pojetí ve smyslu soustavného upevňování osobní zbožnosti a šíření víry formou misie. Po Islámské výzvě (Miloš Mendel, 1994) a Světu klasické arabské literatury (Jaroslav Oliverius, 1995)tak nakladatelství Atlantis vydává další knihu, v níž čtenář najde věcný a nezaujatý výklad o dějinách a současnosti islámské civilizace.
..............................
Název: Džihád : islámské koncepce šíření víry
Autor: Miloš Mendel (1952)
Vydavatelství: Atlantis, Brno
Rok vydání: 1997
Počet stran: 231 s.
..............................
:: Obsah ::
část I. Pojetí džihádu v raném islámu
Islámská kosmologie - základní východisko
aš-Šarí´a - pravidla lidského chování
al-Džihád - základní vymezení pojmu
Džihád jako válka za Boha
Posel Boží a duchovní aspekty džihádu
Bojovník na cestě Boží
Právní kvalifikace džihádu
Příbytek islámu a příbytek války
Bezpečnost jinověrců za války
Islámská výzva
Pravidla vedení boje
Váleční zajatci a kořist
Dočasné ukončení džihádu
část II. Džihád na cestách dějinami
Boj za Boha pod nánosy staletí
Džihádu proti vnitřnímu nepříteli?
Džihád a ší´a dvanácti imámů
Trvalý džihád v podání cháridžovců
Fátimovský "džihád" proti křižákům
Džihád proti křesťanské reconquistě
Ibn Rušd - o džihádu s arabským filosofem
část III. Džihád v proudu islámského reformismu
Islámská doktrína ve víru moderní doby
Šajch Abdulkádir - duchovní vůdce alžírského džihádu
Muhammad Ahmad al-Mahdí - súdánský mesiáš v plátěné kutně
Taríkate Muhammadí - proměny džihádu v koloniální Indii
Mírzá Ghulám Ahmad - Prorokovo vtělení a nový džihád
al-Fatwá 1914 - osmanský džihád a první světová válka
Muhammad rašíd Ridá - džihád jako dilema egyptského reformismu
Hasan al-Banná - na cestě Boží kolem pyramid
část IV. Džihád naší doby
"Ideové boje" a soudobé pojetí džihádu
Islámský řád - svět zbavený bezpráví
Šajch Mahmúd Šaltút - Muhammad nebyl Bohem vybrán, aby bojoval!
Je pravda, že pojem džihád skutečně mj. znamená šíření víry třeba i se zbraní v ruce; evropský pohled však pojem svévolně redukuje a mění jej v téměř magické zaklínadlo, které má v čtenáři vyvolat pocit neklidu z toho, že naše civilizovaná Evropa je ohrožována nevyzpytatelným nepřítelem z muslimského Východu.
Nad tím, co se skutečně skrývá pod pojmem džihád, se zamýšlí arabista a islamista Miloš Mendel. V historicko-religionistické monografii s použitím obsahové analýty náboženských textů provádí rekonstrukci džihádu jako jedno ze základních pojmů islámské věrouky a práva. Na základě rozboru náboženských textů a bohaté literatury vymezuje typy džihádu a sleduje jeho proměny od vzniku až do současnosti.
Poukazuje například na to, že vedení války v islámu podléhá přísným právním předpisům, i na to, že se džihád v průběhu staletí stal pro islámskou civilizaci nepotřebnou ideovou přítěží, všímá si využití džihádu v nerovném boji muslimských národů s evropským kolonialismem i jeho pojetí ve smyslu soustavného upevňování osobní zbožnosti a šíření víry formou misie. Po Islámské výzvě (Miloš Mendel, 1994) a Světu klasické arabské literatury (Jaroslav Oliverius, 1995)tak nakladatelství Atlantis vydává další knihu, v níž čtenář najde věcný a nezaujatý výklad o dějinách a současnosti islámské civilizace.
..............................
Název: Džihád : islámské koncepce šíření víry
Autor: Miloš Mendel (1952)
Vydavatelství: Atlantis, Brno
Rok vydání: 1997
Počet stran: 231 s.
..............................
:: Obsah ::
část I. Pojetí džihádu v raném islámu
Islámská kosmologie - základní východisko
aš-Šarí´a - pravidla lidského chování
al-Džihád - základní vymezení pojmu
Džihád jako válka za Boha
Posel Boží a duchovní aspekty džihádu
Bojovník na cestě Boží
Právní kvalifikace džihádu
Příbytek islámu a příbytek války
Bezpečnost jinověrců za války
Islámská výzva
Pravidla vedení boje
Váleční zajatci a kořist
Dočasné ukončení džihádu
část II. Džihád na cestách dějinami
Boj za Boha pod nánosy staletí
Džihádu proti vnitřnímu nepříteli?
Džihád a ší´a dvanácti imámů
Trvalý džihád v podání cháridžovců
Fátimovský "džihád" proti křižákům
Džihád proti křesťanské reconquistě
Ibn Rušd - o džihádu s arabským filosofem
část III. Džihád v proudu islámského reformismu
Islámská doktrína ve víru moderní doby
Šajch Abdulkádir - duchovní vůdce alžírského džihádu
Muhammad Ahmad al-Mahdí - súdánský mesiáš v plátěné kutně
Taríkate Muhammadí - proměny džihádu v koloniální Indii
Mírzá Ghulám Ahmad - Prorokovo vtělení a nový džihád
al-Fatwá 1914 - osmanský džihád a první světová válka
Muhammad rašíd Ridá - džihád jako dilema egyptského reformismu
Hasan al-Banná - na cestě Boží kolem pyramid
část IV. Džihád naší doby
"Ideové boje" a soudobé pojetí džihádu
Islámský řád - svět zbavený bezpráví
Šajch Mahmúd Šaltút - Muhammad nebyl Bohem vybrán, aby bojoval!