"Rekonstrukce náboženského myšlení v islámu" Muhammad Iqbál (Iqbal Academy Pakistan, 2003)
Rekonstrukce náboženského myšlení v islámu se českému čtenáři prvně představuje filosofické dílo Muhammada Iqbála. Tato kniha – jak naznačuje již samotný název – není obhajobou islámu ani jeho vyvrácením, ale pokusem o nalezení nové cesty, jak v islámu filosoficky myslet. Knihu lze číst nejen jako uvedení do filosofie islámu se zajímavým výletem do oblasti islámského práva, ale i jako podnětný příspěvek k filosofii, sociologii, psychologii a historii náboženství obecně.
Našemu dnešnímu pohledu se při četbě jako nejpozoruhodnější jeví skutečnost, že se autor – obeznámen s islámskou tradicí a súfismem i s evropskou filosofií a vědou – odvážil všechny tyto prameny kriticky prozkoumat a nalézt stanovisko, v němž by se mohly setkat. Nad tímto nevyřčeným předpokladem – že věda a náboženství spolu mohou hovořit a rozumět si – se člověk 21. století, který uvykl mlčky považovat tyto oblasti života za oddělené, snad může podivovat či namítnout, že navzdory Iqbálově předpovědi, že „den, kdy náboženství a věda objeví vzájemnou, dosud netušenou shodu, snad není příliš daleko“, se věda od časů Einsteina tomu cíli spíše vzdálila. Iqbál však podává přesvědčivý důkaz toho, že takové úsilí má smysl a že tedy – zjednodušeně řečeno – dialog Západu a Východu je nejen možný, ale též nezbytný.
Našemu dnešnímu pohledu se při četbě jako nejpozoruhodnější jeví skutečnost, že se autor – obeznámen s islámskou tradicí a súfismem i s evropskou filosofií a vědou – odvážil všechny tyto prameny kriticky prozkoumat a nalézt stanovisko, v němž by se mohly setkat. Nad tímto nevyřčeným předpokladem – že věda a náboženství spolu mohou hovořit a rozumět si – se člověk 21. století, který uvykl mlčky považovat tyto oblasti života za oddělené, snad může podivovat či namítnout, že navzdory Iqbálově předpovědi, že „den, kdy náboženství a věda objeví vzájemnou, dosud netušenou shodu, snad není příliš daleko“, se věda od časů Einsteina tomu cíli spíše vzdálila. Iqbál však podává přesvědčivý důkaz toho, že takové úsilí má smysl a že tedy – zjednodušeně řečeno – dialog Západu a Východu je nejen možný, ale též nezbytný.
(anotace je převzata z přebalu knihy, autor Filip Hajný)
........................................
Název: Rekonstrukce náboženského myšlení v islámu
Název angl.origin.: "Reconstruction of religious thought in Islam" (London, 1934)
Autor: Muhammad Iqbál (1877-1938)
Překlad: Filip Hajný
Vydavatelství: Iqbal Academy Pakistan (Lahore)
Rok vydání: 2003
Počet stran: 176 s.
........................................
:: OBSAH ::
Předmluva
Poznání a náboženská zkušenost
Filosofická zkouška zjevení náboženské zkušenosti
Pojem Boha a smysl modlitby
Lidské já – jeho svoboda a nesmrtelnost
Duch islámské kultury
Princip změny ve struktuře islámu
Je náboženství možné?
Poznámka překladatele
Bibliografie
Rejstřík jmen a pojmů
ukázka z knihy