"Killer of Sheep" Charles Burnett (1977)
Film "Killer of Sheep" kalifornského režiséra Charlese Burnetta z roku 1977 se dostal znovu do povědomí v roce 2009, když rapper Mos Def (dnes známý pod jménem Yasiin Bey) použil jeden záběr pro cover svého alba "The Ecstatic". Hned o rok později natočil Kahlil Joseph video "Belhaven Meridian" pro Shabazz Palaces, které je poctou Charlese Burnettovi.
Děj filmu "Killer of Sheep" se odehrává v 70. letech, v chudinské čtvrti Watts v LA a vypráví příběh Stana, který pracuje na místních jatkách. Film poukazuje na dva paralelní světy, ve kterých žijeme; na straně jedné otupělost, osamělost a hlavně bezvýchodnost života v chudých poměrech, a na té druhé vnímavost a schopnost snít; energie, kterou má každý hluboko ve svém nitru vždy připravenou, aby se bránil okolí a překonal každodenní těžkosti.
Přestože snímek vznikl v 70. letech, tedy v době filmů Blaxploitation, je právě ojedinělý svým osobitým přístupem a hovořící zcela jinou řečí, než filmy Shaft nebo Hell Up in Harlem. Burnett se tímto filmem vydal zcela jiným směrem a narušil tak doposud pevné, několik desítek let fungující stereotypy zobrazování černocha v americké kinematografii. Jestliže na počátku to byl Strýček Tom nebo Coon z film Birth of a Nation (1915), následoval archetyp bodré chůvy Mammy ve filmu Gone With The Wind (1939) a vše završila vlna filmů Blaxploitation, kde se černoch sice objevuje jako silný a neporazitelný hrdina, vše je ale namícháno v b-čkovém příběhu a provázeno mnoha násilnými a otevřeně sexuálními scénami, kde černoch je ve výsledku opět spíše karikaturou, než tím čím je.
Tento snímek, dle samotného autora, nemá v plánu přinést nutně řešení a ukázat osoby jako hrdiny, kteří si vždy vědí rady. Jeho funkce a význam je pouze ukázat moment z obyčejného života, mnohdy těžkého a nemající východisko, jindy zase plného radosti a jemných detailů. Síla toho díla je právě v jednoduchosti a přímočarosti, která musí zasáhnout každého.
PS: Téma afroamerické stereotypy v americké kinematografii podrobně rozebírá Donald Bogle ve své knize "Toms, Coons, Mulattoes, Mammies, and Bucks: An Interpretive History of Blacks in American Films" (1973)
Killer of Sheep (1977) Trailer
"Belhaven Meridian" Shabazz Palaces (2010)
Skladba "Anti-American Graffiti" od J Dilly (2006).
Ve videu jsou použity záběry z filmu Killer of Sheep.
Ve videu jsou použity záběry z filmu Killer of Sheep.