"Killer of Sheep" Charles Burnett (1977)






Film "Killer of Sheep" kalifornského režiséra Charlese Burnetta z roku 1977 se dostal znovu do povědomí v roce 2009, když rapper Mos Def (dnes známý pod jménem Yasiin Bey) použil jeden záběr pro cover svého alba "The Ecstatic". Hned o rok později natočil Kahlil Joseph video "Belhaven Meridian" pro Shabazz Palaces, které je poctou Charlese Burnettovi.


Děj filmu "Killer of Sheepse odehrává v 70. letech, v chudinské čtvrti Watts v LA a vypráví příběh Stana, který pracuje na místních jatkách. Film poukazuje na dva paralelní světy, ve kterých žijeme; na straně jedné otupělost, osamělost a hlavně bezvýchodnost života v chudých poměrech, a na té druhé vnímavost a schopnost snít; energie, kterou má každý hluboko ve svém nitru vždy připravenou, aby se bránil okolí a překonal každodenní těžkosti. 

Přestože snímek vznikl v 70. letech, tedy v době filmů Blaxploitation, je právě ojedinělý svým osobitým přístupem a hovořící zcela jinou řečí, než filmy Shaft nebo Hell Up in Harlem. Burnett se tímto filmem vydal zcela jiným směrem a narušil tak doposud pevné, několik desítek let fungující stereotypy zobrazování černocha v americké kinematografii. Jestliže na počátku to byl Strýček Tom nebo Coon z film Birth of a Nation (1915), následoval archetyp bodré chůvy Mammy ve filmu Gone With The Wind (1939) a vše završila vlna filmů Blaxploitation, kde se černoch sice objevuje jako silný a neporazitelný hrdina, vše je ale namícháno v b-čkovém příběhu a provázeno mnoha násilnými a otevřeně sexuálními scénami, kde černoch je ve výsledku opět spíše karikaturou, než tím čím je.

Tento snímek, dle samotného autora, nemá v plánu přinést nutně řešení a ukázat osoby jako hrdiny, kteří si vždy vědí rady. Jeho funkce a význam je pouze ukázat moment z obyčejného života, mnohdy těžkého a nemající východisko, jindy zase plného radosti a jemných detailů. Síla toho díla je právě v jednoduchosti a přímočarosti, která musí zasáhnout každého. 

PS: Téma afroamerické stereotypy v americké kinematografii podrobně rozebírá Donald Bogle ve své knize "Toms, Coons, Mulattoes, Mammies, and Bucks: An Interpretive History of Blacks in American Films" (1973)


Killer of Sheep (1977) Trailer



"Belhaven Meridian" Shabazz Palaces (2010)




Skladba "Anti-American Graffiti" od J Dilly (2006).
Ve videu jsou použity záběry z filmu Killer of Sheep.








Populární příspěvky z tohoto blogu

"Malcolm X: The Great Photographs" (Stewart Tabori & Chang, 1993)

„Black Manhattan“ James Weldon Johnson (Da Capo Press, 1991)