"Zrod kontrakultury – Úvahy o technokratické společnosti a mládeži v opozici" Theodore Roszak (1969)
"Technokracie je společenské uspořádaní, ve kterém průmyslová společnost dosahuje organizační integrovanosti. Jde o ten ideál, kteří mají lidé obvykle na mysli, když se mluví o modernizaci, aktualizaci, racionalizaci a plánování. Tím, že se technokracie opírá o nezpochybnitelné imperativy, jakými jsou požadavky větší efektivity, lepšího sociálního zabezpečení, lepší koordinace lidí a zdrojů ve velkých měřítcích, vždy vyšších úrovních blahobytu a čím dál působivější manifestací kolektivní lidské síly, dokáže úspěšně látat trhliny a mezery, které zejí v industriální společnosti. [...] Dospěli jsme do éry sociálního inženýrství, v níž podnikatelský duch rozšířil pole své působnosti na řízení totálního lidského kontextu obklopujícího industriální komplex. Politika, vzdělávání, volný čas, zábava, kultura, podvědomé tužby, a dokonce i, jak ještě uvidíme, samotný protest proti technokracii: to vše se stává předmětem čistě technického zkoumání a čistě technické manipulace. Toto úsilí směřuje k vytvoření nového společenského organismu, jehož zdraví bude cele záviset na schopnosti udržet pravidelný tep technologického srdce."
"V technokratické společnosti, ve které se ti, kdo vládnou, legitimizují odkazem na technické experty, kteří se prozměnu legitimizují odkazem na vědecké formy poznání. A proti autoritě vědy už není odvolání. [...] Pro technokracii je charakteristické, že se dokáže učinit ideologicky neviditelnou. Její přístup k realitě i její hodnoty se nenápadně stávají všudypřítomnými jako vzduch, který dýcháme. Zatímco všednodenní politické spory mezi kapitalistickými a kolektivistickými společnostmi světa dál pokračují, technokracie v obou typech společností posiluje a konsoliduje svou moc coby transpolitický fenomén řídící se diktátem průmyslové efektivity, racionality a nezbytnosti. Technokracie zaujímá ve všech zmíněných politických sporech postavení podobné pozici neutrálního sudího při sportovním klání."
"Podstatné je uvědomit si, že technokracie není nijak výhradním produktem ďábelského kapitalismu. Je spíše produktem vyspělého a zrychlujícího se industrialismu. [...] Klíčový problém, s nímž se musíme vypořádat, je otcovská a povýšená pozice expertizy, kterou tato zaujala v socioekonomickém systému organizovaném tak, že je na expertize závislý. O to víc, že tato expertiza je schopna generovat tisíce způsobů, jak z nás nepostřehnutelně rafinovanou manipulací vylákat souhlas."
"Pluralismus - ve skutečnosti však veřejné instituce potvrzují s vážnou tváří právo každého na vlastní názor jen proto, aby tím získaly záminku ignorovat obtížnou situaci kohokoli. V takovém pluralismu se kritický pohled proměňuje v pouhou soukromou modlitbu pronášenou před oltářem nezávazně pojímané svobody slova."
"Veřejná debata - jde ale o předvádění inscenovaných setkání mezi několika rovnocenně vyhýbavými kandidáty, která jsou úhledně přistřižena tak, aby se přesně vešla do třiceti minut hlavního vysílacího času, přičemž cílem účasti na tomto cvičení je vytvořit si "image" kompetentního člověka."
zdroj: "Zrod kontrakultury – Úvahy o technokratické společnosti a mládeži v opozici" Theodore Roszak (1969, česky Malvern, 2016), překlad Pavel Černovský
Originální název: The Making of a Counter Culture: Reflections on the Technocratic Society and Its Youthful Opposition