Public Enemy "Shut´em Down" (Def Jam, 1991)




Ve spoustě rapových videoklipů se čas od času objeví takové, jehož síla a výmluvnost vydrží přes dvě dekády a po estetické a umělecké stránce může být měřítkem i dnes.
Genialita videa Shut´em down spočívá v jeho kombinaci výtvarna a zároveň síly poselství. Výtvarná stránka je zmíněna záměrně, protože rap je spontánní projev, který komunikuje přímočarým způsobem, a komplikovanější prvky mu v některých případech mohou ztížit pochopení posluchačů. 

Spoluautorem na videoklipu je Stephen Kraminger, který už s P.E. pracoval na videu „By the time I get to Arizona“, které popisuje skutečné události z USA, kdy stát Arizona odmítal uznat narozeniny M. L. Kinga Jr. za státní svátek. V případě Shut´em down byli v týmu ještě dva další lidé, výtvarník Lewis Klahr a Merk Pellington, který byl autorem pořadu „MTV´s buzz“. Zásadní roli sehrál zmíněný Lewis Klahr, jehož koláž se objevuje napříč celým videem a vytváří stěžejní efekt. Natáčení probíhalo ve velmi krátkém čase, pouze 2 týdny v listopadu 1991. Pro koláž, kterou vytvářel Lewis Klahr, bylo použito původně 2000 fotek a různých filmový a dokumentárních záběrů osobností: Muhammad Ali, Malcolm X, M. L. King Jr., Huey P. Newton nebo olympijští atleti T. Smith a J. Carlos. Jednotlivé animace jsou prokládány citáty nebo úryvky z novinových titulků, např. „Freedom – by any means necessary“, video uzavírá věta „ Where are the revolutionaries?




Lewis Klahr

Kolážista - experimentální filmař. Proslavil se jedinečnými výstředními experimentálními filmy a animovanými kolážemi s využitím fotografií a zastaralých pomíjivých obrazů z všemožných zdrojů (encyklopedie, pohlednice, módní časopisy z 50. let minulého století, lékařské texty, brožury realitních kanceláří). Pro většinu jeho filmů je typická reflexe kolektivních kulturních archetypů současnosti i minulosti a nenaplněná chorobná konzumeristická touha. Jeho filmy byly představeny na prestižních filmových festivalech po celých Spojených státech a Evropě, získaly mnohá ocenění a jsou součástí sbírky New York Museum of Modern Art. Klahr se věnuje i komerční práci, je autorem mnohých speciálních efektů pro televizní show, hudební videa, reklamy a dokumentární pořady. Od roku 1999, kdy se přestěhoval do Los Angeles, píše také scénáře, podílel se např. na přepisu The Mothman Prophecies (2002) pro režiséra Marka Pellingtona. Prezentaci a pobyt Janie Geiser and Lewise Klahra v Praze podpořil Trust For Mutual Understanding v rámci cyklu prezentací amerických filmových umělců v Čechách. Připraveno ve spolupráci s FAMU. Kurátor: Henry Hills.

Zdroj: http://jlbjlt.net/event/2590









Populární příspěvky z tohoto blogu

Jiří Trnka

"Z průpovědí arabských" Zuzana Kudláčková (Litera Proxima, 2011)

"Volání hrdličky" Taha Husajn ( SNKLU, 1964)

Abú Bakr ibn Tufajl "Živý, syn Bdícího" (AUDIOKNIHA)

Pavel Barša: Tři utopie 19. století - prométhovsko-pokrokářská, romanticko-reakční a marxistická @EDO (2023)