"Islám v médiích" Lucie Sedláčková (Nakladatelství Bor, 2010)
Pro mnoho lidí může být spojení masových médií a rasismu nečekané. Tento vztah je však těsnější, než se na první pohled zdá. Dokazuje to i tato kritická analýza mediální reprezentace sporu o karikatury proroka Mohameda v deníku Mladá fronta Dnes v roce 2006.
Autorka analyzuje reprezentaci sociálních činitelů a intertextualitu ve vztahu k sociálnímu kontextu a mediálnímu diskurzu. Islám je spojován s celou řadou mýtů, stereotypů a předsudků, ke kterým současná média vydatně přispívají. Islám představují většinou jako nebezpečí. Cílem této knihy je přispět k pochopení vzniku islamofobních postojů v českých médiích, a poukázat tak na užitečnost kritického přístupu k médiím.
(text je převzat z přebalu knihy)
****************************
Název: Islám v médiích: Mediální reprezentace sporu o karikatury islámského proroka Mohameda v Mladé frontě DNES XII/2010
Autoři: Lucie Sedláčková
Vydavatelství: Nakladatelství Bor
Rok vydání: 2010
Počet stran: 123
****************************
:: OBSAH ::
ÚVOD
1. METODOLOGICKÝ RÁMEC
a) Počátky kritické analýzy diskurzu (CDA, angl. Critical Discourse Analysis)
b) Kritická analýza diskurzu
c) Slabiny kritické analýzy diskurzu
2. MEDIÁLNÍ DISKURZ
a) Média a společnost
b) Mediální produkce
c) Reprezentace menšin v médiích ("nový" rasismus)
d) Publikum
e) Vliv médií
f) Médie v ČR
g) Deník Mladá fronta DNES
3. SOCIÁLNÍ KONTEXT
a) Text a kontext v kritické analýze diskurzu
b) Analýza sociálního kontextu
c) Islám v ČR
d) Karikatury
4. ANALÝZA REPREZENTACE SOCIÁLNÍCH ČINITELŮ
a) Teoretický úvod
b) Analýza
c) Závěr
5. INTERTEXTUÁLNÍ ANALÝZA
a) teoretický úvod
b) Analýza
Islámské hlasy v titulcích
Islámské hlasy v textech
Západní hlasy v titulcích
Západní hlasy v textech
Chybějící hlasy (Islámské/Západní)
6. ZÁVĚR