"Pokrok (a vzpomínky)" Gil Scott-Heron (český překlad)



Jestliže bychom mohli vidět inspiraci pro báseň „Revoluce…“ u Last Poets, tak pro skladbu "Pokrok a vzpomínky (Evolution And Flashback)" by mohl být zdroj inspirace v expresionistické básni „Černé umění (Black Art)" od Leroi Jonese (Amiri Baraka) z roku 1969.
Začátek nové etapy pro Afroameričany (70. léta) musel mít nový náboj a silnou vizi, nemohl neustále čerpat z minulosti. GSH se v textu zaměřil na toto téma. Jeho vize nespočívá v zavrhnutí myšlenek MLK nebo MX. Pokrok podle něj spočívá v rozvíjení myšlenek „předků“, ne jejich nekritického přijímání a automatického aplikování na tehdejší problémy. Heron navrhuje použít ideu ve vlastním myšlení, propojit ji s vlastním názorem a zkušenostmi.

Důraz na „černošství“ byl dán dobou a tématy, která prosakovala nejen z harlemské komunity v podání třeba již zmíněných Last Poets nebo uměleckého hnutí „Black Art Movement“ Amiry Baraka (L. Jonese), ale také z politiky.

Báseň „Evoluce…“se objevila na první desce GSH, „Small Talk at 125th and Lenox“, a měla podobné aranžmá jako „Revoluce…“, perkuse Eddie Knowlese (Dinizulu Dancers) a Charlie Saunderse. 


Tento postup v produkci lze sledovat na prvním a třetím albu GSH, první zmíněné je v podstatě z větší části sestaveno z básní a jednoduchých perkusových aranžmá, pouze dvě skladby jsou více hudební záležitost (The Vulture, Who´ll Pay Reparations On My Soul).
Třetí deska (Free Will) je už rovnoměrně rozděleno na dvě části (hudba a poezie). Rozdíl byl dán spoluprácí s Brianem Jacksonem, který nebyl rozhodně v pozadí a stál jako autor za mnohými skladbami, během více jak 10leté spolupráce.


"Pokrok (a vzpomínky)" Gil Scott-Heron (1970)

V roce 1600 jsem byl černá huba*.
Do roku 1865 „otrok“.
V roce 1900 jsem byl „negr“,
Nebo to alespoň bylo moje jméno.

V roce 1960 jsem byl „černoch“.
A objevil se bratr Malcolm,
Potom ale přišel nějakej negr, a Malcolma zastřelil.
A hořká pravda žije dál.

Martin je mrtvý.
S Martinem, s naším vůdcem,
Jsme se modlili, demonstrovali.
Demonstrovali a modlili.
Věci se měnily.
Věci se zlepšovaly.
Věci ale nebyly pohromadě. 

S Malcolmem, s naším vůdcem,
Jsme se poučili,
A mysleli si,
A mysleli si, že jsem se už poučili.
Věci byly lepší.
Věci se měnily.
Věci ale nebyly pohromadě.

Nyní je řada na Tobě.
Jsme už unaveni modlitbami, demonstrováním, přemýšlením a braním si ponaučení,
Bratři chtějí začít sekat, střílet, krást a zapalovat.
Právě teď ti zbývá 300 let do doby„rovností“,
Příští léto ale bude možná už pozdě 
Ohlednout se zpět.

V roce 1600 jsem byl černá huba*.
Do roku 1865 „otrok“.
V roce 1900 jsem byl „negr“,
Nebo to alespoň bylo moje jméno.

V roce 1960 jsem byl „černoch“,
A objevil se bratr Malcolm,
Potom ale přišel nějakej negr, a Malcolma zastřelil,
A hořká pravda žije dál.

A teď, jsem Černý muž.
A ačkoliv stále jezdím druhou třídou,
Kde jsem nejednou snil o tom, že mě běloch bude mít rád, 
Tak teď mi může políbit prdel.


*„Darkie/Darky“, hanlivé označení pro černocha.

Populární příspěvky z tohoto blogu

ERIC GARNER "I Can´t Breathe" (RIP)

Alex Haley Tells the Story of His Search for Roots

"Manifest radikálního realismu" Dominik Forman

Nový orient na téma: muslimové ve světě svém i cizím (články od 50. let do současnosti)