"Konzervativní kritika neoliberální ekonomiky" Michal Semín (Letní škola spolku Svatopluk, 13.7.-16.7.2023)

 


foto: politická karikatura z časopisu Puck založeného ve Spojených státech v r. 1877 @Puck magazine 





02:40
Ekonomie je věda empirická a deskriptivní, tudíž neutrálně popisuje stav, nikoli normativní (hodnotící)

05:15
Může si ale ekonomie zachovat neutrální hledisko, když se zamýšlí nad jednáním člověka?
Svobodně jednající člověk podléhá mravním kategoriím

08:00
"Představitelé moderních ekonomických systému (socialismus, kapitalismus) mohou verbálně popírat zaujatost, implicitně ale vychází z představy co je dobré a zlé" 
"Ekonomie, i když se tím metodicky/empiricky nezabývá, tak implicitně vychází z antropologického a etického základu"
Michal Semín

09:50
Distributismus 
Teorie se vyvinula na konci 19. a počátku 20. století z církevní sociální nauky (Rerum novarum papeže Lva XIII. a Quadragesimo anno papeže Pia XI.) a myšlenek Williama Cobbetta, dále byl distributismus formován také činností G. K. Chestertona a Hilaire Belloca. (wikipedia) 

Gilbert Keith Chesterton (1874 - 1936) a Hilair Belloc (1870-1953) kritizovali kapitalismus. V mnohém se shodovali s marxisty. Jejich chápání socialismu bylo úplné zestátnění výrobních prostředků.

14:20
G. K. Chesterton a Hilair Belloc kritka soukromého vlastnictví (kapitál, půda, výrobních prostředků)

15:30
Encyklika "Rerum novarum" papeže Lva XIII vydaná dne 15. května 1891 o dělnické otázce zaujala církev oficiální stanovisko k sociálním věcem. Podporuje práva pracujících vytvářet odborové svazy, odmítá komunismus a neomezený kapitalismus a zároveň potvrzuje právo na soukromé vlastnictví. (wikipedia) 

Podobně přistupují ke kapitalismu G. K. Chesterton a Hilair Belloc. 
Kapitalismus ze své podstaty vede k monopolům a soustředění kapitálu jen v rukou malé skupiny společnosti.

Cílem kapitalisty je eliminace konkurence a ovládnutí co největší části trhu a neomezená kumulace bohatství

20:30
Mentalita předkapitalistické společnosti byla formována "hranicí" v kumulaci majetku a bohatství

21:20
G. K. Chesterton považuje kapitalismus za chybný termín a navrhuje jej nahradit termínem "proletarianismem" knize "Náčrt zdravého rozumu" (Outline of Sanity) z r. 1927 (kniha v PDF), viz níže ukázka.

"Kapitalismus je kupříkladu velmi nepříjemné slovo. Je to taky veskrze nepříjemná záležitost. A přece je to, co mám na mysli, když takhle mluvím docela konkrétní a definovatelné, jen to jméno je špatně k použití. Očividně ale nějaké slovo používat musíme. Když říkám kapitalismus, myslím tím obyčejně něco, co lze formulovat asi takto: „Je to takový ekonomický systém v němž existuje zhruba rozeznatelná a relativně malá třída kapitalistů, v jejichž rukou je soustředěno vlastnictví tak velkého množství kapitálu, že velká většina občanů musí z nezbytí těmto kapitalistům sloužit za mzdu.“ Tento konkrétní stav věcí může existovat a existuje a musíme pro něj mít nějaké slovo a nějaký způsob jak o tom diskutovat. Ovšem tohle slovo je velmi špatné, protože různí lidé je užívají pro velmi rozdílné věci. Pro jedny to podle všeho prostě znamená soukromé vlastnictví. Další mají za to, že kapitalismus je cokoliv, co zahrnuje používání kapitálu. Jenže pokud je tohle použití příliš doslovné, je také příliš volné a dokonce je i příliš velké. Pokud kapitalismus znamená použití kapitálu, pak je kapitalismus všechno. Bolševismus je kapitalismus a anarchický komunismus je kapitalismus, a kapitalismem je i každý revoluční plán, ať už jakkoliv divoký. V to, že dnešní ekonomické operace musí něco nechat pro ekonomické operace zítřejší věří zrovna tak Lenin a Trocký jako Lloyd George a Thomas. A to je vše, co kapitalismus znamená ve svém ekonomickém smyslu. V tom případě je to slovo k ničemu. Moje užití je možná svévolné, ale bez užitku není. Pokud se pod kapitalismem rozumí soukromé vlastnictví, pak jsem kapitalista. Pokud se pod kapitalismem rozumí kapitál, pak jsou kapitalisté všichni. Pokud ovšem kapitalismus znamená tento konkrétní systém kapitálu, vypláceného masám toliko ve formě mezd, pak to cosi znamená, i kdyby to mělo znamenat cosi jiného. Pravda je taková, že to co nazýváme kapitalismem by se mělo jmenovat proletarianismem. Nejde tu o to, že někteří lidé mají kapitál, ale o to, že většina lidí má jen mzdu, protože nemají kapitál. Ve své době jsem vynaložil hrdinské úsilí, chodil po světě a vždy říkal."

"Náčrt zdravého rozumu" (Outline of Sanity) z r. 1927 (kniha v PDF)
G. K. Chesterton

27:40
Distributismus neusiluje o přeměnu společnosti shora a udělat z každého vlastníka majetku, ale je to spíše stav mysli.

30:30
Distributismus usiluje také o správném nakládání s majetkem a bohatstvím

Komentáře k tématu: 
Dr. Adolf Vykopal (1910-1975) "Přebytečný majetek" (Výhledy, 1939)
(diplomová práce "Adolf Vykopal (1910–1975): život a dílo" Tomáš Vlček, 2019)


What's Wrong With the World , 1910
Překlad: Ladislav Vymětal


37:00
Princip subsidiarity v encyklice papeže Pia XI. "Quadragesimo anno" vydané dne 15. května 1931 k 40. výročí vydání zásadní sociální encykliky Rerum novarum (1891). (wikipedia)

38:30
V centru zájmu kapitalismu je kromě ekonomie také individualismus, opačný princip akcentuje Distributismus, jež nevidí cestu v socialismu ani v kolektivismu, ale usiluje, aby člověk našel pozici mezi těmito dvěma extrémy. Rovněž zdůrazňuje reciprocitu mezi člověkem (jednotlivcem) a společností (kolektivem).

45:00
"Woke Capitalism" - jak je možné, že kapitál moralizuje, když jeho hlavní myšlenka je neomezený růst a kumulace bohatství?







“Too much for him!” — Puck cartoon published during the Boer War (1900) showing the British John Bull shovelling troops down the “British Empire Shute” who are shown tumbling onto Paul Kruger, the leader of the South African (or Transvaal) Republic.

Populární příspěvky z tohoto blogu

"Z průpovědí arabských" Zuzana Kudláčková (Litera Proxima, 2011)

"Kultura a umění v post-industriální společnosti" Daniel Bell (1976)

"Čím vyšší byly domy, tím menší byli lidé" Zdeněk Němeček (1932)