LGBTQ příběhy v dětských učebnicích - polemika na téma gender mezi americkými muslimy (imám Zaíd Šakír vs. Wadžahat Alí), 28.7.2023

 


Na přelomu června/července 2023 proběhla zajímavá polemika mezi americkými muslimy na téma LGBTQ a sexuální výchova na základních školách. Spouštěčem bylo prohlášení muslimských organizací a duchovních v USA ohledně sexuální a genderové etiky ve vztahu k islámským hodnotám nazvané Navigating Differences: Clarifying Sexual and Gender Ethics in Islam (23.5.2023). V tomto prohlášení se desítky duchovních shodlo, že islámský postoj ve vztahu k LGBTQ, genderu a sexualitě v západní společnosti reprezentuje tyto postoje:

- Dobrovolným přijetím islámu se muslim/muslimka podřizují Bohu a jeho pravidlům, viz Korán 33.36, 6:115

- Bůh vysloveně zakázal sexuální vztahy se stejným pohlavím viz Korán 7:80-83, 27: 55-58

- Bůh definoval lidstvo jako složené z mužů a žen, viz Korán 49:13, 53:45

- Bůh potvrzuje, že muži a ženy jsou si duchovně rovni a jejich intelektuální, morální potenciál není ovlivněn pohlavím. Každý má ale ve společnosti jiné role a povinnosti, viz Korán 33:35

- Bůh vyzývá lidstvo, aby respektovalo Jeho moudrost ve stvoření. Proto islám zakazuje lékařské změny pohlaví.

- Islám rozlišuje mezi pocity, činy a identitou: Bůh činí jednotlivce zodpovědnými za jejich slova a činy, nikoli za jejich nedobrovolné myšlenky a pocity, viz hadíth: "Bůh odpustí muslimům to, co si myslí, pokud o tom nemluví a nejednají podle toho" (Buchárí, hadíth 2528).

- V islámu hříšné činy jednotlivce neurčují a neměly by určovat jeho identitu.

- Uvědomujeme si, že náš morální kodex je v rozporu s cíli zastánců LGBTQ. Zároveň uznáváme jejich ústavní právo žít v míru a bez zneužívání. Nicméně zdůrazňujeme, že naše Bohem dané a ústavní právo umožňuje zastávat, žít a prosazovat své náboženské přesvědčení tím nejlepším způsobem (Korán 16:125), bez obav z právních represí nebo systematické marginalizace. Mírové soužití nevyžaduje souhlas, přijetí, potvrzení nebo propagaci. Odmítáme falešnou volbu mezi tím, zda podlehneme společenskému tlaku a přijmeme názory, které jsou v rozporu s naším přesvědčením, nebo budeme čelit nepodloženým obviněním z fanatismu. Takováto nátlaková ultimáta podkopává budoucnost na harmonického soužití.

- Těm z nás, kteří bojují s touhami, jež překračují hranice stanovené Bohem. Vězte, že i ti nejspravedlivější se mohou dopustit hříchů a že každý muslim, ať už je jakkoli hříšný, má možnost být odpuštěn, viz Korán 4: 48; hadíth: Abdulláh ibn ‘Abbás رضي الله عنهما vyprávěl, že Posel Boží صلى الله عليه و سلم řekl: قال الله تعالى: من علم أني ذوقدرة على مغفرة الذنوب غفرت له ولا أبالي ما لم يشرك بي شيئا „Vznešený Bůh pravil: „Kdokoli ví, že jsem schopen odpustit hříchy, tomu Já odpustím, aniž bych se ohlížel na cokoli, dokud ke Mně dotyčný nic a nikoho nepřidružuje.(1)

Na prohlášení jako první zareagoval muslimský komentátor Wadžahat Alí [anglický přepis Wajahat Ali] svým článkem "My muslimové jsme byli obětní beránek. Proč se někteří z nás staví na stranu kritiky LGBTQ?" @New York Times 23.6.2023, ve kterém kritizuje postoje v prohlášení muslimských organizací a duchovních. Naopak kvitující postoj vůči tomuto prohlášení zastává imám Zaíd Šakír (2) ve svém článku "Muslimové, LGBTQ a bílá nadřazenost: odpověď Wadžahat Alímu z 18.7.2023 @ Muslim matters. Přestože jsou oba protagonisté na zcela opačných koncích názorového spektra a nemohou se zákonitě shodnout, nelze opomenout slabou argumentaci Wadžahat Alího, který nepředkládá argumenty potvrzující jeho postoj,  ale hlavně používá islamofobní nálady po teroristických útocích z 11. září 2001 jako důvod nepostavit se na stranu konzervativců v záležitostech LGBTQ a genderu v současné Americe.

Wadžahat Alí - neoliberalismus a islám, to jde dohromady

V úvodu své eseje se Wadžahat Alí udivuje nad chováním některých amerických muslimů: "Člověk by si myslel, že po tom, co se mnoho z nás po 11. září stalo obětním beránkem, jsme se my muslimové poučili." Dále hned dodává, že "jako praktikující americký muslim, který vychovává tři děti, nevidím rozpor ve své víře uznat, že v pluralitní a demokratické společnosti musí mít všechny naše komunity možnost žít v bezpečí, důstojně a svobodně, i když v některých otázkách existují hluboké rozdíly." Alí zde naznačuje, že američtí  muslimové mají blíže k demokratům a nechápe důvod příklonu ke konzervatismu; jeho postoj záměrně ignoruje detaily amerického společnosti, aby mohl aplikovat Popperovu tezi o "otevřené společnosti". Alího postoj staví na ideové reciprocitě "mohu-li existovat já, musím nechat existovat druhé". Ignoruje ale jednak ideovou integritu, která je neoliberalismem ohrožována, ale hlavně přehlíží význam jednotlivých postojů a jejich významů. Společnost je, dle Alího, jakýsi shluk neurčitých entit/idejí na jednom místě, bez jakéhokoli vztahu mezi sebou. Alího postoj potvrzuje atomizaci západní společnosti na množinu jednotlivců. V Alího logice je vidět v praxi, v čem se liší neoliberalismus od tradicionalismu, resp. vztah subjektu a objektu: Neoliberální společnost upřednostňuje jednotlivce před celkem, ale ve chvíli, kdy se jedná o celek, vyžaduje jednotlivce, aby nemyslel na sebe, ale na celek, a upozadil tak svůj subjektivismus, individualismus, integritu. Tradicionalismus to činí obráceně.

Imám Zaíd Šakír - tolerance nemůže být na úkor názorové integrity

Konzistentnost v textu imáma Zaída Šakíra je dána předně tím, že jeho vnější přesvědčení není v rozporu s tím vnitřním. V jeho argumentaci lze vysledovat dvě hlavní linie obhajující tradicionalismus: 1) pravidla seslaná Bohem skrze Korán a tradici Proroka Muhammad jsou nadčasová a nelze je měnit pravidly časovými. 2) problematičnost sexuální výchovy a progresivismus ve školních osnovách ohrožuje nejen morálku, ale hlavně psychiku a zdravý vývoj dítěte. Jaksi druhotná je výtka Alího příliš jednoduché úměrnosti, kterou aplikuje při hledání spojence v politickém spektru.

Např. pasáž, kdy Alí spatřuje ve čtení knih s LGBTQ charaktery a tématy žádoucí přístup ve společnosti praktikující inkluzi a naopak připomíná tradičním muslimům, kteří chtějí tyto knihy zakazovat svým dětem, jak by jim asi bylo, když by se zakazovaly knihy o Ramadánu nebo pouti do Mekky.  Zde Wadžahat Alí příliš zjednodušuje a nerozlišuje skutečné významy. Zaíd Šakír oponuje: "Problém tohoto tvrzení spočívá v tom, že přirovnává knihy o zbožných praktikách jednoho z hlavních světových náboženství k literatuře, která obsahuje pornografické obrázky, jež mohou způsobit u dětí traumata. Knihy jako "Gender Queer - tohle je úplně normální" jsou plné nahoty, mladých párů stejného pohlaví nahých ležící v posteli, chlapců provozujících vzájemný orální sex a dalších nechutných fotografií. Bude mít čtení o ramadánu nebo pouti do Mekky stejný dopad na srdce a mysl malých dětí jako prohlížení těchto knih? Obrázky Kaaby nebo jídla při Ramadánu nemuslimské dítě brzy zapomene. Muslimskému dítěti, nebo kterémukoli jinému dítěti, které si prohlédne některé z obrázků v knihách o LGBTQ, které se objevují v našich třídách a školních knihovnách, bude nevinnost trvale ukradena. Tyto knihy nemají děti poučit o existenci komunity, jak tvrdí Ali. Cílem těchto knih je indoktrinovat děti k přijetí a možné účasti na životním stylu, který je v rozporu s muslimskou etikou. Kromě toho, že našim dětem vnucují tyto odporné knihy, politická moc komunity LGBTQ umožňuje učitelům v některých státech ptát se dětí na základních školách, zda by raději byly chlapcem, nebo dívkou. Rodiče nemohou z této a dalších zhoubných praktik vystoupit. Všichni víme, že muslimský učitel by se nikdy nesměl zeptat židovského nebo křesťanského žáka, zda by chtěl být muslim. Kdyby se to stalo, učitel by byl propuštěn. Muslimové navíc nemohou propagovat mezi dětmi této země islámské hodnoty vycházející ze šaríátských předpisů. V mnoha amerických státech však aktivisté LGBTQ mají schopnost vnucovat našim dětem svou literaturu a ovlivňovat osnovy, a s chutí tak činí. Nekritičtí muslimští obhájci práv LGBTQ ale neberou v úvahu důsledky této propagandy." 

Postmodernisté avizovali rozpad subjektu a text Wadžahat Alího to skutečně potvrzuje, alespoň co se integrity týče. Uvést Alího slova do praxe by ale znamenalo uskutečňovat postmoderní imperativ radikální plurality neustálým přizpůsobováním se objektu, který ale na sebe bere falešný dojem jednoty, protože kdyby byl jednotou (univerzalismem) popíral by základní myšlenku postmoderny - radikální pluralitu (Wolfgang Welsch) (3). Filosofie a životní praxe není totéž a proto subjektu nejspíš nezbude nic jiného než, slovy Michaela Hausera, "považovat za hodnotu dezintegraci, odpojení od obecného, Derridovým slovníkem, nekonečný odklad prezentace. (...) postmoderním etickým imperativem by bylo: Jednej tak, aby se tvé chování nemohlo stát principem obecného zákonodárství." (4)

Neoliberalismus (nebo neomalthuzianstvi) (5) se tváří jako by dokázal obejít univerzalismus a vyřešil problém patriarchatu, heterosexuální rodiny a foucaultovsky dekonstruoval instituce, které chtějí "dohlížet a trestat". Tato polemika dvou amerických muslimů nepotvrzuje neobhajitelnost abrahámovské tradice, ale 1) potvrzuje neschopnost neoliberalismu obhájit své teze, ale 2) odhaluje jeho agresivní dožadování se akceptace jen proto, že je. Alího pluralita je povrchní subjektivita vyžadující toleranci jen v módu pohodlnosti a povrchnosti, někdy téměř působí dojem společenského statusu estetizující naši personu pro širším okolí; tato pluralita nekultivuje vztah subjektu k objektu, ale jen parazituje a vytváří toxickou osobnost.

Postoj imáma Zaíd Šakira lze naopak kvitovat, protože není motivován resentimentem nebo otrockou morálkou. Naopak se snaží uskutečňovat komunitarismus v praxi a vytvářet opravdové aliance, které nestojí na floskulích a verbalismu. Místo závěru je níže publikována delší ukázka ze Šakirova textu. 

 

 "Muslimové, LGBTQ a bílá nadřazenost: odpověď Wadžahat Alímu z 18.7.2023 imám Zaíd Šakír
("A Response To Wajahat Ali: American Muslims And The LGBTQ Political Project")

"Obhájci komunity LGBTQ ochotně používají jazyk lásky, soucitu, duchovní podporu, férovosti a spravedlnosti. To jsou úžasné vlastnosti. (...) Kde je ale duchovní podpora o rostoucí počet zmatených prvňáčků, kterým hrozí vyloučení, pokud nebudou chlapci, který se nyní identifikuje jako dívka a znali ho jako Tommyho, říkat Tammy? (...) Kde je soucit s miliony dětí, kterým vnášíme konflikt a zmatek do života, protože je nutíme přemýšlet o pohlaví a genderové identitě ještě předtím, než vůbec vědí, co tyto pojmy znamenají? (...)

Kde je spravedlnost pro ostatní sportovkyně, které tvrdě trénují, aby pak viděly, jak jejich rekordy překonávají biologičtí muži? Kde je soucit s muslimy, kteří jsou nuceni začínat nový život v různých částech muslimského světa, aby mohli vychovávat své děti v souladu se svou vírou? Kde je soucit s rostoucím počtem zaměstnanců, kteří jsou nuceni nosit odznaky Pride na klopě, jinak přijdou o práci? Můžeme my muslimové někoho nutit nosit odznaky s hvězdou a půlměsícem? Kde je duchovní podpora rodičů z Kalifornie, kteří čelí možnosti odebrání svých dětí, pokud oni, rodiče, nepotvrdí zvolenou genderovou identitu svých dětí (viz návrh zákona č. 957) (6)? Kde je soucit s chlapcem  mého souseda, kterého učitelka v první třídě oblékla do růžových šatů a řekla mu, že růžová je pro holky, modrá pro kluky a že šaty a kalhoty nic neznamenají? Starším žákům může být řečeno, že představa chlapců a dívek je nesmyslný sociální konstrukt vycházející z pozic prosazující moc a ovládání. 

Součástí politického agendy LGBTQ, která následuje ideologické vedení Michela Foucaulta, Judith Butlerové, Gayle Rubinové, Eve Sedgwickové [viz níže foto/odkazy] a dalších, je zničení všech tradičních názorů na gender, pohlaví a sexualitu, které považují za sociální jevy směřující k útlaku. Osvobození spočívá v dekonstrukci tradičních názorů na sex, sexualitu a pohlaví, což se rovná zrušení rodiny. Pro tyto teoretiky je tradiční rodina nepohodlnou pravdou, která musí být zrušena, než bude možné uskutečnit širší společenské změny. Proto například Sophie Lewisová [viz níže foto/odkaz] v rozhovoru pro The Nation z 16. května 2016 uvádí: "Rodina je pro nás nepohodlná. [...] Když někteří lidé slyší slovní spojení "zrušení rodiny", zní to děsivě a vyvolává vášně. Ale když říkáme, že chceme zrušit rodinu, nemluvíme o tom, že bychom chtěli zrušit těch několik málo vztahů a infrastrukturu lásky, které na tomto světě máme. Rodina je samozřejmě místem, kde mnozí z nás získávají naprostou většinu existenční podpory a útěchy. Snaha o zrušení rodiny si klade otázku, zda je rodina dost dobrá, zda je to dobrá věc - když má tolik nedostatků. Víme, že nukleární rodina je místem, kde může dojít k drtivé většině zneužití. A pak je tedy otázka, k čemu tedy slouží"

Rodina (česky vyšlo Zrušte rodinu (Tranzit, 2022)) je podle Lewisové v konečném důsledku škodlivá a proto musí být nahrazena náhradní institucí, která by potvrzovala homosexualitu. Tento jazyk používá i hnutí Black Lives Matter (BLM). BLM jako hnutí pomohlo otevřít důležitou debatu o vysokém počtu zabitých Afroameričanů policií ve Spojených státech. Jako organizace však vytváří platformu propagující homosexualitu, která má narušit tradiční rodinu jako předstupeň k vytvoření radikálně nové společnosti. Viděli jsme, kam radikální snahy o restrukturalizaci rodiny vedly v místech, jako byl Stalinův Sovětský svaz, Maova Čína nebo Pol Potova Kambodža. Jelikož agenda LGBTQ touží po stejně radikální společenské transformaci jako tyto tři ideologie, může být pro ni budoucnost hrozbou, pakliže naše děti zdědí naši "heterosexuální normalitu". Proto ta zběsilá snaha indoktrinovat děti LGBTQ světonázorem.

Nemělo by nás překvapovat, že tato skutečnost sjednocuje muslimy nebo je nutí ke spojenectví s křesťany, konzervativci či dalšími lidmi, kteří jsou podobně zděšeni zrychlující se indoktrinací našich dětí k životnímu stylu odporujícímu abrahámovské víře, jejím hodnotám a kultuře. (...) Agenda LGBTQ, jak v současnosti probíhá, ovlivňuje miliony mladých lidí, a to většinou negativním způsobem. (...)

Vadžahat Alí tvrdí, že odpůrci LGBTQ agendy se hlásí na stranu bělošské nadřazenosti. To je směšné obvinění, zejména pokud je vzneseno proti muslimům, komunitě, která je z velké části nebělošská. Muslimové, kteří se staví proti sociálně-politické agendě LGBTQ, jsou nejen ochotni solidarizovat s bílými křesťany nebo konzervativci, ale také s rostoucí řadou afroamerických duchovních, pedagogů a politiků. Stejně tak jsou solidární s celým nebělošským muslimským světem a celou Afrikou, které se staví proti frontálnímu útoku na tradiční hodnoty a náboženství. Jak může být podpora muslimské ummy a afrických států, které se zasazují o zachování neevropského chápání společnosti označena za podporu bělošské nadvlády?

Tvrdím, že snaha naší vlády vnutit agendu LGBTQ národům Afriky a muslimského světa je sama o sobě formou nadřazenosti bílé rasy. Říkám to proto, že tato agenda má kořeny v myšlení Foucaulta, Judith Butlerové, Gayle Rubinové a Eve Sedgwickové, které jsme již zmínili, stejně jako dalších, z nichž všichni jsou běloši. Co se týče naší vlády, i ta je v drtivé většině bílá. Proto se běloši snaží vnutit euroamerickou ideologii Afroameričanům a Mexičanům a obviňují ty, kteří se jí brání, z podpory bílé nadřazenosti!

Skutečnost, že američtí muslimové byli nebo stále jsou v této zemi očerňováni pravicovými kruhy, nemá nic společného s tím, co se děje s dětmi v našich školách a veřejných institucích. Všichni reagujeme na situaci, kterou jsme nezpůsobili. Je to krátkozraká a směšná argumentace LGBTQ hnutí, které vytvořilo okolnosti generující protihnutí. Vznik spojenectví kolem této otázky mezi muslimy, křesťanskou pravicí a bílými konzervativci možná vytváří podivné spolky. Možná je to ale také důsledek toho, co se stane když Hybris probudí Nemesis."



___________________

poznámky/odkazy

Prohlášení muslimských organizací a duchovních v USA
Navigating Differences: Clarifying Sexual and Gender Ethics in Islam (prohlášení muslimských organizací a duchovních v USA) May 23, 2023
https://navigatingdifferences.com/clarifying-sexual-and-gender-ethics-in-islam/

Wajahat Ali
"We Muslims Used to Be the Culture War Scapegoats. Why Are Some of Us Joining the L.G.B.T.Q. Pile-On?"
https://www.nytimes.com/2023/06/23/opinion/lgbtq-muslims.html?searchResultPosition=1

Coalition of Virtue (Koalice ctnosti)
Muslimské sduržení se věnuje informování a inspirování amerických muslimů - a Američanů všech vyznání - k občanským aktivitám zdůrazňující ctnosti. V době rostoucího rozdělení, zmatku a velkých morálních výzev je nezbytné, aby se ti, kteří sdílejí své závazky k základním ctnostem a pojetí společného dobra, spojili ve společné věci - a vytvořili smysluplné společenství napříč náboženskými, kulturními, rasovými a stranickými hranicemi. Více na webu Coalition of Virtue (Koalice ctnosti)
https://coalitionofvirtue.org/about/

Článek o protestech proti ideologické indoktrinaci v učebnicích na základních školách
https://moco360.media/2023/06/27/throngs-of-protesters-demand-mcps-reconsider-exemption-from-lgbtq-schoolbooks/

1) O nezměrnosti Božího odpuštění @e-islam.cz
https://www.e-islam.cz/o-nezmernosti-boziho-odpusteni/#sdfootnote8sym

2) A Response To Wajahat Ali: American Muslims And The LGBTQ Political Project
published July 18, 2023
https://muslimmatters.org/2023/07/18/a-response-to-wajahat-ali-american-muslims-and-the-lgbtq-political-project/

imám Zaíd Šakír (*24.4.1959), anglický přepis Zaid Shakir, je americký muslim a imám, zakladatel Zaytuna College v Berkeley (California). K islámu konvertoval v roce 1977, během služby v americké armádě. Absolvoval islámská studia arabštiny a islámské teologie v Sýrii a krátce v Maroku. Zaid Shakir @wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Zaid_Shakir

3) "Naše postmoderní moderna" Wolfgang Welsch (1987, česky 1994), s. 3, 163
https://www.databazeknih.cz/knihy/nase-postmoderni-moderna-121835

4) "Cesty z postmodernismu: Filosofická reflexe doby přechodu" Michael Hauser (Filosofia, 2012), s. 178
https://www.databazeknih.cz/knihy/cesty-z-postmodernismu-filosoficka-reflexe-doby-prechodu-157302

5) "Neomarxismus, nebo neomalthuziánství?" 19.6.2023  Ivo T. Budil @Casopis Argument
https://casopisargument.cz/?p=50890

6) Návrh zákona 957 podporuje rodiče, kteří podporují své děti s TGI *, tím, že "dává jasně najevo, že potvrzení genderové identity dítěte je součástí zdraví, bezpečnosti a blaha dítěte". Umožňuje také soudům, aby při rozhodování o návštěvách a péči o dítě přihlížely k tomu, že rodič potvrdil genderovou identitu svého dítěte.

* TGI je "zastřešující termín", který má zahrnovat celou řadu identit včetně širokých pojmů transgender, transsexuál, genderově odlišný a intersexuál. Mezi ně spadají identity male-to-female (MtF), female-to-male (FtM), transwoman, transman, genderqueer, androgyne, bigender, genderf*ck, Two-Spirit a mnoho dalších.  Lidé, kteří se identifikují jako TGI, mají obecně pocit, že pohlaví, které jim bylo přiděleno při narození, není přesným nebo úplným popisem jejich genderové identity.


Judith Butler (*1956)
is an American philosopher and gender studies writer whose work has influenced political philosophy, ethics, and the fields of third-wave feminism, queer theory, and literary theory.
Více @wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Judith_Butler








Gayle Rubin (*1949)
is an American cultural anthropologist best known as an activist and theorist of sex and gender politics. She has written on a range of subjects including feminism, sadomasochism, prostitution, pedophilia, pornography and lesbian literature, as well as anthropological studies and histories of sexual subcultures, especially focused in urban contexts. Her 1984 essay "Thinking Sex" is widely regarded as a founding text of gay and lesbian studies, sexuality studies, and queer theory.She is an associate professor of anthropology and women's studies at the University of Michigan.
Více @wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Gayle_Rubin




Eve Kosofsky Sedgwick (1950-2009)
was an American academic scholar in the fields of gender studies, queer theory (queer studies), and critical theory. Sedgwick published several books considered groundbreaking in the field of queer theory.
Více @wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Eve_Kosofsky_Sedgwick




Sophie Lewis (1989) česky vyšlo Zrušte rodinu (Tranzit, 2022)
is the author of Full Surrogacy Now: Feminism Against Family (Verso, 2019), hailed by Donna Haraway as “the seriously radical cry for full gestational justice that I long for.” Abolish the Family: A Manifesto for Care and Liberation (Verso, 2022) is her second book. As a member of the faculty of Brooklyn Institute for Social Research, Sophie teaches courses on feminist, trans and queer politics and philosophy, including family abolitionism (...) Her doctoral dissertation, “Cyborg Labor: Exploring Surrogacy as Gestational Work,” sought to reframe the political economy of contract pregnancy for the purposes of an antiwork polymaternalist utopianism.
Více @The Brooklyn Institute for Social Research
https://thebrooklyninstitute.com/people/sophie-lewis/













Populární příspěvky z tohoto blogu

"Z průpovědí arabských" Zuzana Kudláčková (Litera Proxima, 2011)

"Kultura a umění v post-industriální společnosti" Daniel Bell (1976)

"Čím vyšší byly domy, tím menší byli lidé" Zdeněk Němeček (1932)