"Role islámu ve světě" Alija Izetbegovič
„Problémy diskutované v této knize se v určitém smyslu shodují s nejtypičtějšími rysy současné historické situace, zejména s rozdělením světa na dva nepřátelské tábory založené na ideologickém konfliktu. Střet mezi idejemi se promítá do reality zřetelněji než kdy dříve a bere na sebe praktické, určené formy. Polarizace bohužel narůstá den ode dne. Jsme dnes svědky existence dvou světů rozdělených až do morku kostí politicky, ideologicky a emocionálně. Před našima očima probíhá gigantický historický experiment s dualitou lidského světa.
Část světa stále ještě touto polarizací není zasažena a její většinu tvoří muslimské země. Tento jev není náhodný. Islám je ideologicky nezávislý – nezúčastněný. Islám je takový samotnou svou podstatou. Proces ideologického a politického osamostatnění muslimských zemí bude pokračovat. Nezúčastněnost není jen politická, provází jí rozhodný požadavek oprostit se od cizích modelů a vlivů, jak východních tak západních. To je přirozené postavení islámu v současném světě*.
Islám zaujímající střední polohu mezi Východem a Západem si musí uvědomit své vlastní postavení. Dnes, kdy je stále jasnější, že nepřátelské ideologie se svými extrémními formami se nedají lidstvu vnutit a musejí směřovat k syntéze a nové středové poloze, chceme dokázat, že islám odpovídá tomuto přirozenému způsobu myšlení a je jeho nejcelistvějším vyjádřením. Protože islám byl v minulosti prostředníkem mezi starou kulturou a Západem, musí dnes, v době dramatických dilemat a alternativ, znovu nést svou roli zprostředkovatelského národa v rozděleném světě. V tom je význam třetí cesty, islámské cesty.„
*V době, kdy byla tato kniha připravována, zrušily dvě islámské země, Pákistán a Írán, své členství v prozápadním paktu CENTO. Indonésie, Súdán, Egypt a Somálsko odmítly o něco dříve pokusy, aby byly zataženy do sféry vlivu východního bloku.
zdroj: "Islám mezi Východem a Západem" Alija Izetbegovič (str. 13-14)