"Přehled politických a kulturních dějin islámských zemí... , Díl I." Rudolf Veselý (Karolinum, 1991)
S islámem vešel na počátku 7. stol.n.l. do světových dějin nový činitel, který světové dějiny pronikavě a natrvalo ovlivnil. Islám se stal základním civilizačním stimulátorem společenského a politického života zemí Západní Asie a Severní Afriky. Je nepochybné, že od svého vzniku dodnes hraje islám podstatnou úlohu ve vývoji zemí Západní Asie a Severní Afriky, zemí, jež nazýváme Předním, Blízkým či Středním Východem.
V následujících kapitolách shrneme na pozadí společensko-ekonomického pohybu základní rysy tohoto politického vývoje od vzniku islámského učení a jeho první politické aplikace v Muhammadově medínské obci až do konce 18. století.
Těchto 1200 let bylo dobou, kdy islámské země prožívaly epochu samostatného historického vývoje neovlivněny ve svém celku západní Evropou. Náš výklad končí v okamžiku, kdy se islámské země staly předmětem zájmu rozvíjejících se kapitalistických západoevropských zemí. Období mezi 7. a 18. stoletím bylo dobou realizací hodnot islámu, jejich politických, společenských a kulturních aplikací a jejich transformací v nových historických podmínkách.
První díl popisuje dějinný vývoj států, které byly nějakým způsobem spjaty s chalífátem a jeho územím, jak se vytvořilo v průběhu první poloviny 8. století. Dále jsou to dějiny počátků islámského státu a chalífátu umajjovského a abbásovského, a dějiny státních útvarů, které na tomto území vznikly či vznikly mimo něj (severní Afrika, Španělsko - al-Andalús).
Druhý díl začíná invazí Mongolů ve 13. století, která rozdělila islámský svět na dvě velké části - na část Mongoly ovládanou, která zabírala oblast íránskou a turecko-mongolskou a na část arabskou, která nebyla pod vládou mongolských chánů. Toto etnicko-politické dělení se prohloubilo, takže v 15. a 16. století se islámský svět rozpadl již na tři velké národnostní a politické oblasti:
na oblast arabskou, jíž stál v čele stát egyptských Mamluků
na oblast íránskou v čele se státem Safíjovců v Íránu
na oblast tureckou, kterou reprezentoval stát osmanských Turků v čele s dynastií Osmanskou
Islámský svět podlehl v nedávné minulosti dočasně více či méně evropské politické a sociálně-ekonomické nadvládě. Z velké části však dokázal překonat tyto vnější síly tím, že jich využil a přetvořil je v nástroj svého osvobození a tak pro budoucnost vytvořil předpoklady pro formování nových sociálně-ekonomických vztahů.
(Text je převzat z úvodu, autor Rudolf Veselý)
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
Název:
Přehled politických a kulturních dějin islámských zemí od vzniku islámu do konce 18. století, Díl I.
Autor: Rudolf Veselý (n.1931)
Vydavatelství: Karolinum, 1991
Rok vydání: 1991 (první vydání, Univerzita Karlova, 1971)
Počet stran: 152
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
:: OBSAH PRVNÍHO DÍLU ::
Úvod
I. Předislámská Arábie
II. Muhammad
III. Doba výbojů a prvních čtyř chalífů
IV. Umajjovská doba
V. Kulturní poměry do konce doby umajjovské
VI. Hospodářské a sociální základy abbásovského chalífátu
VII. Rozklad abbásovské říše a rozmach politické moci ší´y
VIII.Kulturní poměry v abbásovské říši
IX. První islámské turecké státy a restaurace sunny
X. Muslimský západ: Španělsko a severní Afrika (do 16. století)
V následujících kapitolách shrneme na pozadí společensko-ekonomického pohybu základní rysy tohoto politického vývoje od vzniku islámského učení a jeho první politické aplikace v Muhammadově medínské obci až do konce 18. století.
Těchto 1200 let bylo dobou, kdy islámské země prožívaly epochu samostatného historického vývoje neovlivněny ve svém celku západní Evropou. Náš výklad končí v okamžiku, kdy se islámské země staly předmětem zájmu rozvíjejících se kapitalistických západoevropských zemí. Období mezi 7. a 18. stoletím bylo dobou realizací hodnot islámu, jejich politických, společenských a kulturních aplikací a jejich transformací v nových historických podmínkách.
První díl popisuje dějinný vývoj států, které byly nějakým způsobem spjaty s chalífátem a jeho územím, jak se vytvořilo v průběhu první poloviny 8. století. Dále jsou to dějiny počátků islámského státu a chalífátu umajjovského a abbásovského, a dějiny státních útvarů, které na tomto území vznikly či vznikly mimo něj (severní Afrika, Španělsko - al-Andalús).
Druhý díl začíná invazí Mongolů ve 13. století, která rozdělila islámský svět na dvě velké části - na část Mongoly ovládanou, která zabírala oblast íránskou a turecko-mongolskou a na část arabskou, která nebyla pod vládou mongolských chánů. Toto etnicko-politické dělení se prohloubilo, takže v 15. a 16. století se islámský svět rozpadl již na tři velké národnostní a politické oblasti:
na oblast arabskou, jíž stál v čele stát egyptských Mamluků
na oblast íránskou v čele se státem Safíjovců v Íránu
na oblast tureckou, kterou reprezentoval stát osmanských Turků v čele s dynastií Osmanskou
Islámský svět podlehl v nedávné minulosti dočasně více či méně evropské politické a sociálně-ekonomické nadvládě. Z velké části však dokázal překonat tyto vnější síly tím, že jich využil a přetvořil je v nástroj svého osvobození a tak pro budoucnost vytvořil předpoklady pro formování nových sociálně-ekonomických vztahů.
(Text je převzat z úvodu, autor Rudolf Veselý)
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
Název:
Přehled politických a kulturních dějin islámských zemí od vzniku islámu do konce 18. století, Díl I.
Autor: Rudolf Veselý (n.1931)
Vydavatelství: Karolinum, 1991
Rok vydání: 1991 (první vydání, Univerzita Karlova, 1971)
Počet stran: 152
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
:: OBSAH PRVNÍHO DÍLU ::
Úvod
I. Předislámská Arábie
II. Muhammad
III. Doba výbojů a prvních čtyř chalífů
IV. Umajjovská doba
V. Kulturní poměry do konce doby umajjovské
VI. Hospodářské a sociální základy abbásovského chalífátu
VII. Rozklad abbásovské říše a rozmach politické moci ší´y
VIII.Kulturní poměry v abbásovské říši
IX. První islámské turecké státy a restaurace sunny
X. Muslimský západ: Španělsko a severní Afrika (do 16. století)