Vzkaz Kateřině Radostové a Úsvitu přímé demokracie




Dobrý den, paní Radostová, přečetl jsem si na Vašem blogu, že Vám leze mráz po zádech a děsí kniha „Tauhíd – islámský koncept Boha“. Uvádíte pasáž, "neislámské vlády je nutné upřímně nenávidět" a v neposlední řadě: "Že věřící muslimové jsou nadřazeni nevěřícím", které, dle Vaší interpretace, označujete za "náboženský fanatismus toho nejhoršího ražení". Rád bych zareagoval, protože demagogie, se kterou obviňujete muslimy je skutečně neuvěřitelná.


Kniha Bilála Philipse je teologický text, který se zabývá islámským monoteismem a mluví o náboženské věrouce (aqída) a teorii, jak chápat pojem Boha z islámského pohledu. Skutečnost, že se tento pohled vymezuje vůči názorům: mít strach z černé kočky, co nám přeběhne přes cestu, čísla 13 nebo klepáním na dřevo, může být pro Evropana nový pohled, nicméně ne důvod, aby se za to někdo zavíral nebo vběhnout se samopalem do mešity během bohoslužby a vyhrožovat zastřelením každému, kdo se pohne!
K té nenávisti: jedná se o „nenávist“ k muslimským vládám, které se neřídí islámem, proto je nazývá „neislámskými“, nikoli k vládám nemuslimským ve smyslu geopolitickém! Ke způsobu vyjadřování autora je nepochybně správné se vyjádřit, a i já jako muslim bych takto neformuloval praktikování islámu. Pro mě je ale víc znepokojující fakt, že tento názor představuje problém, ale podobné názory (např. Anarchistických hnutí), které jsou pro občana ČR stejně dostupné v knihkupectvích jako kniha Tauhíd už problémem nejsou, nebo spíš nechtějí být. Tento očividně dvojí metr naší policie ve způsobu v odhalování organizovaného zločinu mě nejen děsí, ale utvrzuje v nedůvěře k ní, jako instituci a nebudu vůbec překvapen, až bude muslimům nařízeno nosit žlutý půlměsíc na klopě kabátu a zakáže se jim sedět v parku a chodit po chodníku.
Asi největším překvapením v islamfobních výlevů je pro mě Vaše poukázání na pasáž ze stejné knihy o rozdílnosti v postavení mezi lidmi. Vaše interpretace tvrdí "že věřící muslimové jsou nadřazeni nevěřícím". Toto obvinění je lež a pasáž, kterou jste přímo použila pro svůj článek zní jinak (str. 103, kap. Taqwa). Řekl bych, že Vaše nenávist k islámu a muslimům je rychlejší než mozek, protože jinak si nedokážu vysvětlit naprosto nelogické obvinění a poukázání na pasáž, kde je rovněž odpověď, nebo alespoň vysvětlení toho, proti čemu brojíte.
V knize se píše:  „V rámci jedné komunity věřících jsou někteří jedinci nadřazeni druhým, a tato nadřazenost je přímým důsledkem jejich vlastního snažení. Jde o nadřazenost související s ímánem čili vírou, její silou a hloubkou.“ (str. 103, kap. Taqwa)
Výraz „taqwa“ znamená v arabštině „bohabojnost“, ímán lze přeložit jako víra, vnitřní chápání a uvědomování si Boha. Autor v této pasáži mluví pouze o víře ve vztahu k jedinci a s tím související „silou a hlubokou“ jeho bohabojnosti; to je i explicitně řečeno ve stejném odstavci, na který poukazujete. Jinými slovy jde o přirozený rozdíl mezi lidmi, podobně jako můžeme hodnotit IQ, emoční inteligenci, zručnost, kreativnost apod. Nechápu, jak by mohl Jamajčan tmavé pleti žijící v 21. století mluvit o nadřazenosti jednoho člověka vůči druhému. Rovněž je Vaše nařčení nesmyslné a nemohlo by obstát v debatě, protože v sám autor v této knize nepřímo poukazuje na rasistickou teologii sekty Nation of Islam z USA nebo kastovní systém v hinduismu, kde narození ve „špatné“ společenské skupině právě determinuje osud jedince a potvrzuje Vaše nařčení, které zde mylně podsouváte islámu nebo muslimům.
Obecně bych řekl, že Vaše poukazování na „nepravosti“ byla spíš snaha získat lehce body, což naštěstí dle výsledků voleb neproběhlo. Dále bych chtěl říct, že Váš neúspěch posílil mé mínění o politickém smýšlení v naší zemi a odolnost vůči populismu v levelu obchodních řetězců Lidl nebo Penny market.

Populární příspěvky z tohoto blogu

"Z průpovědí arabských" Zuzana Kudláčková (Litera Proxima, 2011)

"Volání hrdličky" Taha Husajn ( SNKLU, 1964)

Jiří Trnka

"Komise" Sun’alláh Ibráhim (Dar Ibn Rushd, 2005)

Abú Bakr ibn Tufajl "Živý, syn Bdícího" (AUDIOKNIHA)