"Myšlenky moderních malířů" Miroslav Lamač (Odeon, 1968)

Od renesance uvažuje umělec stále intenzivněji o sobě, zamýšlí se na podstatou i smyslem své tvůrčí činnosti, snaží se postihnout její vnitřní logiku, definovat zákonitosti, které jej ovládají. své uvažování si umělec nenechává pro sebe, ale stále častěji je zaznamenává a publikuje nejrozmanitějším způsobem. 

Od konce minulého století tvoří texty umělců souvislou řadu autointerpretační teorie, která může být namnoze chápána jako paralela vlastního výtvarného usilování. Jaký význam má teorie umělců pro uměleckohistorickou a kritickou interpretaci? V jakém vztahu je tato teorie k procesu historickém procesu objektivizace, která vřazuje dílo do vývoje lidského myšlení? Dílo, které bylo jednou dokončeno, podléhá přirozeně procesu odcizení. Vstupuje do kontaktu s divákem (je jím i kritik a historik umění), který formuje svou "interpretaci". 

Postupující rozchod umění z počátku 20. století s formami reality, tak jak se jeví lidským smyslům, rozchod ústící ve zcela autonomní obrazový svět. se pak přirozeně odrazil i v autointerpretační teorii. To, co bylo třeba ozřejmovat sobě i vysvětlit divákům, bylo stále složitější a obtížnější.

Umělec ovšem nejčastěji zaznamenává své myšlenky úryvkovitým, nesoustavným způsobem jakoby na okraji díla. Bývají to drobné postřehy a miniaturní úvahy, z nichž někdy pod tlakem vlastní potřeby nebo vlivem vnějších podnětů vznikají obsáhlejší celky.

Bylo by ale chybné chápat myšlenky moderních umělců výlučně jen v souvislosti s jejich vlastní praxí. Jsou přirozeně podmíněny i vztahem k umění vůbec i k veškeré lidské činnosti, k životu společnosti atd.

Tato antologie chce přiblížit problematiku moderního malířství vlastními myšlenkami jeho tvůrců. Za jejich slovy stojí jejich dílo, jehož přehodnocující aktualizace je stále naléhavou úlohou. je to úloha nejen historiků umění a kritiků, ale také umělců a tvořivě vnímajících diváků i čtenářů.


(text je převzat z úvodu, autor Miroslav Lamač)


.................................................. 
Název: "Myšlenky moderních malířů"
Autor: Miroslav Lamač
[texty Braque, Cézanne, Delaunay, Dufy, Kupka, Miró přeložila Jitka Hamzová]
Vydavatelství: Odeon
Rok vydání: 1968 (druhé vydání v roce 1989)
Počet stran: 444
..................................................




:: OBSAH ::

I.  
Ohlédnutí za impresionismem
Teorie neoimpresionismu: Signac a Seurat
Cézannova harmonie "paralelní s přírodou"
Goghova výrazová exaltace
Gauguinova sugestivní forma a barva

II.
Denisova teorie ?výrazového ekvivalentu"
Muchovy "zákony harmonie"
Moreau a "Boží řeč" umění
Redonovo "sugestivní umění"
Munch: "Co jsem viděl"

III.
Matissův fauvismus
"Patetický fauvista" Vlaminck
Dufyho "světlo-barva"

IV.
První teorie: Gleizes a Metzinger
Apollinairovi "Kubističtí malíři"
Picasova vyznání
Braquovy aforismy a interview
Grisův "testament kubismu"

V.
Manifest futurismu
Delaunayův orfismus
Kupkova "druhá skutečnost"
Mondriánův neoplasticismus

VI.
Kirchnerův výrazový "hieroglyf"
Hledání původního: Nolde
Marcovy aforismy
"Znění světa" a obrazová forma: Kandinsky
Kleeova estetika a filosofie

VII. 
Chagall: "Umění je stav duše"
Larionovův rayonismus (lučismus)
Malevičův suprematismus
Filonovův "biologiscky dotvořený obraz"
Realistický manifest Gaba a Pevsnera
El Lisickij: Proun

VIII.
Ozanfant a Jeanneret: teorie purismu
Légerův "předmět-obraz" a člověk moderní doby
Groszova kritika kapitalistické společnosti
Nová kapitola expresionismu: Beckmann

IX.
Chiricova "metafyzická malba"
Dadaistické manifesty a vzpomínky na dada
Duchamp: Od "umění citlivé pokožky" k "malířství pro hmotu mozkovou"
Bretonova teorie nadreality
Ernest: "Mimo malířství"
Dalího "paranoicko-kritická metoda"
Miró o podstatě a vývoji svého umění

X.
Bonnard o malířském vyjádření "původní představy"
Derainova apoteóza přírody
Rouaultovo !žhavé vyznání" a "reflexe věčného"
Kokoschkova "škola vidění"

XI.
Fillova filosofie umění
Kubištovo hledání "duchovní náplně nové formy"
Zdroje Špálovy malby
Čapek o smyslu života a umění
Zrzavý o polaritě představy a vjemu
Kremličkovy "malířské konfese"
Rabasovo vyznání o rodné zemi
Váchalova "dokonalá magie budoucnosti"

XII.
Teigeho a Nezvalův program poetismu
Artificialismus Štyrského a Toyen
Leták Skupiny surrealistů v ČSR
Šímova "prostorová paměť imaginace"

XIII.
Mazovského baladické vidění
"soukromé listy Fully a Galandy"
Galandovo hledání modernosti
Fullovy "Poznámky k vlastní tvorbě"
Šimerová o revoluční povaze kubismu


Poznámky
Výběr z literatury a pramenů
Seznam reprodukovaných kreseb
Seznam dokumentárních fotografií
Jmenný rejstřík






Populární příspěvky z tohoto blogu

Jiří Trnka

"Z průpovědí arabských" Zuzana Kudláčková (Litera Proxima, 2011)

"Volání hrdličky" Taha Husajn ( SNKLU, 1964)

Abú Bakr ibn Tufajl "Živý, syn Bdícího" (AUDIOKNIHA)

Pavel Barša: Tři utopie 19. století - prométhovsko-pokrokářská, romanticko-reakční a marxistická @EDO (2023)