"Metafyzika jako věda : Ibn Síná a Ibn Rušd ve scholastické diskusi" Marek Otisk (Filosofia, 2006)
Dvanácté století zanechalo v dějinách filosofického myšlení značné množství výrazných stop. Zatímco v křesťanském prostředí lze zaznamenat zvýšený zájem o řadu filosofických témat, v islámském světě zažívá ve stejné době vrchol západní větev tamního proudu falsafy, tedy arabsky psané filosofie. Právě islámská filosofie je pro latiníky velkým inspiračním zdrojem, a 12. stol. je proto mimo jiné dobou čilé překladatelské práce, během níž se do latiny překládají mnohá díla arabské provincie, včetně antického vědeckého a filosofického dědictví, které bylo mezi muslimy intenzivně užíváno.
Interkulturní dialog mezi islámským a křesťanským světem zažívá ve 12. století značný rozmach a s mírnou nadsázkou lze uvést, že arabské myšlení podstatným způsobem formovalo to latinské, neboť popularita nově překládaných pojednání byla obrovská a mnozí západní křesťané k nim projevovali nezměrnou úctu.
Arabsky píšící autoři zpřístupnili latinským Evropanům množství děl, která v následujících desetiletích a stoletích rozhodným způsobem změnila způsob kladení otázek i navrhování odpovědí. To se v plné míře týká rovněž jedné z nejzákladnějších otázek metafyziky: otázky její povahy, tedy uchopení metafyziky jako vědy. Právě této problematice je věnována následující studie, doplněná o překlad vybraných ukázek islámských filosofů, pořízených na základě dobových latinských převodů původně arabských spisů. Jedná se o Metafyziku Ibn Síny a Ibn Rušdův krátký komentář k Aristotelově Metafyzice. Oba spisy mají totiž v latinském prostředí výsadní postavení při recepci problematiky metafyziky jako vědy.
(text je převzat z úvodu, autor Marek Otisk)
..........................................
Název: Metafyzika jako věda : Ibn Síná a Ibn Rušd ve scholastické diskusi
Autor: text a poznámky k překladu Marek Otisk (*1976)
Překlad: Richard Psík
Vydavatelství: Filosofia
Rok vydání: 2006
Počet stran: 184
..........................................
:: OBSAH ::
Úvod
I. Cesty peripatetického odkazu na latinský Západ
1. Via perpatetica a via platonica
2. Corpus aristotelicum
3. Avicenna latinus
4. Averroes latinus
II. Vědecká metodologie podle Druhých analytik
III. Vymezení metafyziky jako vědy
1. Několik odpovědí aristotela ze Stageiry
2. Ibn Sínova Metaphysica z Kitáb aš-šífá
3. Ibn Rušdova Epitomé
4. Vymezení metafyziky jako vědy v latinském myšlení 13. a 14. století
Avicenna: Liber De philosophia prima sive scientia divina I., 1-2
(Kniha o první filosofii neboli božské vědě I., 1-2)
Averroes: Epitome in librum Metaphycicae Aristotelis I.
(Epitomé k Aristotelově Metafyzice I)
Bibliografie
Seznam zkratek
Ediční poznámka
Interkulturní dialog mezi islámským a křesťanským světem zažívá ve 12. století značný rozmach a s mírnou nadsázkou lze uvést, že arabské myšlení podstatným způsobem formovalo to latinské, neboť popularita nově překládaných pojednání byla obrovská a mnozí západní křesťané k nim projevovali nezměrnou úctu.
Arabsky píšící autoři zpřístupnili latinským Evropanům množství děl, která v následujících desetiletích a stoletích rozhodným způsobem změnila způsob kladení otázek i navrhování odpovědí. To se v plné míře týká rovněž jedné z nejzákladnějších otázek metafyziky: otázky její povahy, tedy uchopení metafyziky jako vědy. Právě této problematice je věnována následující studie, doplněná o překlad vybraných ukázek islámských filosofů, pořízených na základě dobových latinských převodů původně arabských spisů. Jedná se o Metafyziku Ibn Síny a Ibn Rušdův krátký komentář k Aristotelově Metafyzice. Oba spisy mají totiž v latinském prostředí výsadní postavení při recepci problematiky metafyziky jako vědy.
(text je převzat z úvodu, autor Marek Otisk)
..........................................
Název: Metafyzika jako věda : Ibn Síná a Ibn Rušd ve scholastické diskusi
Autor: text a poznámky k překladu Marek Otisk (*1976)
Překlad: Richard Psík
Vydavatelství: Filosofia
Rok vydání: 2006
Počet stran: 184
..........................................
:: OBSAH ::
Úvod
I. Cesty peripatetického odkazu na latinský Západ
1. Via perpatetica a via platonica
2. Corpus aristotelicum
3. Avicenna latinus
4. Averroes latinus
II. Vědecká metodologie podle Druhých analytik
III. Vymezení metafyziky jako vědy
1. Několik odpovědí aristotela ze Stageiry
2. Ibn Sínova Metaphysica z Kitáb aš-šífá
3. Ibn Rušdova Epitomé
4. Vymezení metafyziky jako vědy v latinském myšlení 13. a 14. století
Avicenna: Liber De philosophia prima sive scientia divina I., 1-2
(Kniha o první filosofii neboli božské vědě I., 1-2)
Averroes: Epitome in librum Metaphycicae Aristotelis I.
(Epitomé k Aristotelově Metafyzice I)
Bibliografie
Seznam zkratek
Ediční poznámka