Vilém Flusser o fotografii, dešifrování obrazů, imaginativním myšlení a masové kultuře (1983)

 


foto: Miroslav Hák (1911–1978) český fotograf, člen Skupiny 42 (více zde)


"Dešifrujeme-li obrazy, nesmíme pustit ze zřetele jejich magický charakter. Je tedy nesprávné, chceme-li v obrazech vidět „zmrazené události”. Obrazy prostředkují mezi světem a člověkem. Člověk „eksistuje”, to znamená, že svět mu není přístupný bezprostředně: mají mu jej zprostředkovat obrazy. Kdykoliv to ovšem činí, staví se mezi svět a člověka. Mají být mapami, a stávají se španělskými stěnami: Místo aby svět představovaly, zakrývají ho, až člověk nakonec začíná žít ve funkci obrazů, které sám vytvořil. Přestává obrazy dešifrovat a místo toho je nedešifrované promítá do světa „tam venku”, čímž se mu svět stává souhrnem obrazů - kontextem výjevů, věcnou konfigurací. Toto obrácení funkce obrazu nazvěme „idolatrií”, a pozorujme na dnešní době, jak probíhá.

S psaním vstoupila do života nová schopnost, kterou lze nazvat „pojmovým myšlením” a která spočívá v tom, že z ploch abstrahuje linie, což znamená: vytváří a dešifruje texty. Pojmové myšlení je abstraktnější než myšlení imaginativní, neboť vylučuje z fenoménů všechny dimenze s výjimkou přímek. Tak se člověk vynálezem písma vzdálil od světa ještě o další krok. Texty neznamenají svět, nýbrž obrazy, jejichž clonu trhají. Dešifrovat texty tedy není ničím jiným než odkrývat obrazy, které jsou těmito texty značeny. Záměrem textů je vysvětlit obrazy, záměrem pojmů je objasnit představy. Texty jsou tudíž metakódem obrazů.

 Ve skutečnosti však technické obrazy fungují jinak. Nepřivádějí tradiční obrazy zpět do denního života, ale nahrazují je reprodukcemi, zaujímají samy jejich místo, a ani hermetické texty nečiní představitelnými, jak bylo zamýšleno, nýbrž falšují je, falšují je tím, že vědecké výpovědi a rovnice převádějí na věcné konfigurace, tedy na obrazy. A vůbec nezviditelňují předhistorickou magii, podprahově obsaženou v levných textech, nýbrž ji nahrazují novým druhem magie, totiž programovanou magií. Proto nemohou převést kulturu na společného jmenovatele, jak bylo zamýšleno, nýbrž naopak ji rozmělňují do amorfní masy. Následkem je masová kultura."


"Za filosofii fotografie" Vilém Flusser (1983, česky 1994)
Z německého originálu: Fiir eine Philosophie der Fotografie. 1983

Související:
John Berger a jeho "Způsoby vidění" ženy, muže, reklamy (závist) a umění (1972)

"Proč se dívat na zvířata?" John Berger (1977)


Populární příspěvky z tohoto blogu

Jiří Trnka

"Z průpovědí arabských" Zuzana Kudláčková (Litera Proxima, 2011)

Abú Bakr ibn Tufajl "Živý, syn Bdícího" (AUDIOKNIHA)

Pavel Barša: Tři utopie 19. století - prométhovsko-pokrokářská, romanticko-reakční a marxistická @EDO (2023)

"Volání hrdličky" Taha Husajn ( SNKLU, 1964)