"Umění, skutečnost, poznání" Antonín Mokrejš (Československý spisovatel, 1966)
Studie podává filosofický výklad otázky umění a jeho vztahu ke skutečnosti a poznání. Ukazuje, že umění je proměnlivá a dynamická struktura, jejíž podstata a smysl musí být vždy znovu objevovány.
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
Název: Umění, skutečnost, poznání
Autor: Antonín Mokrejš (*1932)
Nakladatelství: Československý spisovatel
Rok vydání: 1966
Počet stran: 195
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
:: OBSAH ::
I. Poznání, vědění, zkušenost
Vázanost světa a člověka
Zprostředkovanost lidského přístupu ke skutečnosti
Hledání jednotné základní půdy lidské orientace
Dvojí význam termínu poznání
Počátky a předpoklady orientace
Charakteristika každodenní orientace a zkušenosti
Vědecké poznání
Nezbytnost dalších forem zkušenosti
Význam filosofie a umění
II. Problém skutečnosti
Předběžné vymezení pojmu skutečnost
Skutečnost jako danost a skutečnost jako proces
Skutečnost tvoří otevřenou strukturu
a) Možnost volby
b) Problém motivace
c) K problému svobody a odpovědnosti
d) Budoucnost autentická nebo odcizená
Skutečnost znamená vytváření skutečnosti
Problém odcizení
Nezbytnost kritiky a destrukce
III. Umění a skutečnost
Základní podoby vztahu umění ke skutečnosti
Životní souvislosti a funkce umění
a) Umění proti skutečnosti – umění rezignací, zábavou či iluzí
b) Umění tvoří součást skutečnosti
c) V čem tkví autonomie umění
d) Umění jako oblast předmětností
e) Nezbytnost antropologické interpretace
f) Umění jako objektivizace
g) Umělecká integrace a syntéza
h) Umění formou lidské seberealizace
i) Umění proti odcizení
j) Původní artikulace skutečnosti
k) Ozvláštnění a aktualizace
l) Možnosti další interpretace
Srozumitelnost umění, problém realismu
IV. Umění a poznání
Jednostrannost tradiční interpretace
Umění a věda
Umění a filosofie
Zpřítomnění skutečnosti
Proces tvorby
Setkání s uměleckým dílem
Pravdivost umění
Závěr
Literatura
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
Název: Umění, skutečnost, poznání
Autor: Antonín Mokrejš (*1932)
Nakladatelství: Československý spisovatel
Rok vydání: 1966
Počet stran: 195
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
:: OBSAH ::
I. Poznání, vědění, zkušenost
Vázanost světa a člověka
Zprostředkovanost lidského přístupu ke skutečnosti
Hledání jednotné základní půdy lidské orientace
Dvojí význam termínu poznání
Počátky a předpoklady orientace
Charakteristika každodenní orientace a zkušenosti
Vědecké poznání
Nezbytnost dalších forem zkušenosti
Význam filosofie a umění
II. Problém skutečnosti
Předběžné vymezení pojmu skutečnost
Skutečnost jako danost a skutečnost jako proces
Skutečnost tvoří otevřenou strukturu
a) Možnost volby
b) Problém motivace
c) K problému svobody a odpovědnosti
d) Budoucnost autentická nebo odcizená
Skutečnost znamená vytváření skutečnosti
Problém odcizení
Nezbytnost kritiky a destrukce
III. Umění a skutečnost
Základní podoby vztahu umění ke skutečnosti
Životní souvislosti a funkce umění
a) Umění proti skutečnosti – umění rezignací, zábavou či iluzí
b) Umění tvoří součást skutečnosti
c) V čem tkví autonomie umění
d) Umění jako oblast předmětností
e) Nezbytnost antropologické interpretace
f) Umění jako objektivizace
g) Umělecká integrace a syntéza
h) Umění formou lidské seberealizace
i) Umění proti odcizení
j) Původní artikulace skutečnosti
k) Ozvláštnění a aktualizace
l) Možnosti další interpretace
Srozumitelnost umění, problém realismu
IV. Umění a poznání
Jednostrannost tradiční interpretace
Umění a věda
Umění a filosofie
Zpřítomnění skutečnosti
Proces tvorby
Setkání s uměleckým dílem
Pravdivost umění
Závěr
Literatura