"S puškou a Koránem" Miloš Mendel (Orientální ústav Akademie věd ČR, 2008)
Mezi vykořeněnou muslimskou mládeží (často druhou nebo třetí generací) na Západě a mezi příslušníky zklamaných vrstev v islámských zemích samých už přestává být populární "klasický" fundamentalismus 70. a 80. let, protože vyžadoval jistou míru náboženských znalostí, skutečné přesvědčení o duchovních hodnotách islámu a také trpělivost. Avšak mladí už nechtěli čekat, nechtěli studovat složité finesy islámské věrouky, práva a teorie, nechtěli sdílet pravidelní kolektivní život náboženských obcí a "ukázněně" praktikovat šarí´ou předepsané rituály. Fundamentalismus náhle zhruba ve 20. letech získal nové formy radikalizace.
Do popředí se dostaly výrazy masové agresivity, zoufalé iracionality a efektních vnějškových projevů religiozity. Verbální argumentace už přestala mít i ty nejzákladnější atributy teoretického nebo mravoučného náboženského pojednání, z relativně vyzrálých akčních programů se staly hysterické agitační pamflety. S novými formami argumentace a politické aplikace přišly Hamís, Tálibán, al-Qá´ida, Svaz islámských soudů v Somálsku, Bojovníci za sunnu, ší´itská Mahdího armáda a další organizace v Iráku.
Tito "neofundamentalisté" nebo "postislamisté" se už neidentifikují s žádným národním státem. "Vlastenecké" hodnoty jsou jim cizí, jsou stále více spjati s obecnýmmi normami a problémy v rámci islámského společenství (ummy, džámá´y) jako celku. základním ideologickým postulátem už není koncepčně "národní" a "státotvorný" islám, jak ho chápali Muslimští bratři v Egyptě nebo stoupenci hnutí Džamá´ate islámí v Pákistánu ještě v 70. letech 20. století. Taktika se už primárně neopírá o trpělivou agitaci, charitativní činnost a postupnou infiltraci do státních struktur. Jako by cílem byla jen pouhá destrukce, nastolení atmosféry chaosu, paniky a spektakulárního zraňování či ponižování nepřítele, která sice postrádá hlubší smysl, ale budí zájem světových sdělovacích prostředků.
(text byl převzat z knihy, autor Miloš Mendel)
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
Název: S puškou a Koránem : pojmy a argumenty soudobého islámského fundamentalismu
Autor: Miloš Mendel (n.1952)
Vydavatelství: Orientální ústav Akademie věd ČR
Rok vydání: 2008
Počet stran: 241 s.
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
:: OBSAH ::
1. ÚVOD
Vymezení problému
Výchozí premisy
Metody zpracování tématu
2. ISLÁM V PROCESU GLOBALIZACE: PRŮNIK KULTUR A JEHO LIMITY
Téma globalizace jako rukojmí postmodernismu
Globalizace versus fragmentace "národů" - epocha nových identit
Fragmentace arabského a islámského světa
3. HISTORICKÝ A IDEOLOGICKÝ KONTEXT ISLÁMSKÉHO FUNDAMENTALISMU
Poznámka k politické teorii islámu
Ideologie islámského reformismu
Sekularismus
Fundamentalismus
Islámský (post)reformismus
4. OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTŮ - KONTEXTUÁLNÍ ITERPRETACE ZÁKLADNÍCH ZNAKŮ A SYMBOLŮ
Základní náboženské (historické, politické) kategorie
Geopolitické představy islámu
Nepřátelé islámu, jejich ideje, metody a hříchy
Vzory, hodné následování
Cesty k nápravě a jejich ideové zdroje
5. ZÁVĚRY
6. PRAMENY A LITERATURA
Prameny
Studie a antologie s obsáhlými překlady z fundamentalistických textů
Literatura
Příručky a encyklopedie
7. OBRAZOVÁ PŘÍLOHA
Do popředí se dostaly výrazy masové agresivity, zoufalé iracionality a efektních vnějškových projevů religiozity. Verbální argumentace už přestala mít i ty nejzákladnější atributy teoretického nebo mravoučného náboženského pojednání, z relativně vyzrálých akčních programů se staly hysterické agitační pamflety. S novými formami argumentace a politické aplikace přišly Hamís, Tálibán, al-Qá´ida, Svaz islámských soudů v Somálsku, Bojovníci za sunnu, ší´itská Mahdího armáda a další organizace v Iráku.
Tito "neofundamentalisté" nebo "postislamisté" se už neidentifikují s žádným národním státem. "Vlastenecké" hodnoty jsou jim cizí, jsou stále více spjati s obecnýmmi normami a problémy v rámci islámského společenství (ummy, džámá´y) jako celku. základním ideologickým postulátem už není koncepčně "národní" a "státotvorný" islám, jak ho chápali Muslimští bratři v Egyptě nebo stoupenci hnutí Džamá´ate islámí v Pákistánu ještě v 70. letech 20. století. Taktika se už primárně neopírá o trpělivou agitaci, charitativní činnost a postupnou infiltraci do státních struktur. Jako by cílem byla jen pouhá destrukce, nastolení atmosféry chaosu, paniky a spektakulárního zraňování či ponižování nepřítele, která sice postrádá hlubší smysl, ale budí zájem světových sdělovacích prostředků.
(text byl převzat z knihy, autor Miloš Mendel)
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
Název: S puškou a Koránem : pojmy a argumenty soudobého islámského fundamentalismu
Autor: Miloš Mendel (n.1952)
Vydavatelství: Orientální ústav Akademie věd ČR
Rok vydání: 2008
Počet stran: 241 s.
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
:: OBSAH ::
1. ÚVOD
Vymezení problému
Výchozí premisy
Metody zpracování tématu
2. ISLÁM V PROCESU GLOBALIZACE: PRŮNIK KULTUR A JEHO LIMITY
Téma globalizace jako rukojmí postmodernismu
Globalizace versus fragmentace "národů" - epocha nových identit
Fragmentace arabského a islámského světa
3. HISTORICKÝ A IDEOLOGICKÝ KONTEXT ISLÁMSKÉHO FUNDAMENTALISMU
Poznámka k politické teorii islámu
Ideologie islámského reformismu
Sekularismus
Fundamentalismus
Islámský (post)reformismus
4. OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTŮ - KONTEXTUÁLNÍ ITERPRETACE ZÁKLADNÍCH ZNAKŮ A SYMBOLŮ
Základní náboženské (historické, politické) kategorie
Geopolitické představy islámu
Nepřátelé islámu, jejich ideje, metody a hříchy
Vzory, hodné následování
Cesty k nápravě a jejich ideové zdroje
5. ZÁVĚRY
6. PRAMENY A LITERATURA
Prameny
Studie a antologie s obsáhlými překlady z fundamentalistických textů
Literatura
Příručky a encyklopedie
7. OBRAZOVÁ PŘÍLOHA