foto z knihy "Tarkovsky - Films, Stills, Polaroids and Writings" (2019)
Andrej Tarkovskij "Umění – touha po ideálu" (2010)
čte: Jiří Hromada
V textu s názvem "Umění – touha po ideálu" Tarkovskij zkoumá samu podstatu umění a tvorby. Klade si zásadní otázky jako např. Proč umění existuje? a Kdo umění potřebuje? Lidstvo je podle Tarkovského odsouzeno k nekonečnému úsilí dosáhnout pravdy a umění i věda jsou způsoby, jak získat svět a představují prostředky jeho poznávání na cestě člověka k takzvané „absolutní pravdě“.
Umění si podle Tarkovského eseje na rozdíl od vědeckých koncepcí neklade za úkol žádné praktické cíle v materiálním smyslu. Jedna z nejsmutnějších věcí, která se v současnosti odehrává, je definitivní rozpad všeho, co je ve vědomí člověka spojeno s chápáním a vnímáním skutečné krásy. Současná masová kultura, zaměřená na „konzumenta“, mrzačí duše. (text Tur, Vltava)
Andrej Tarkovskij "Slovo o Apokalypse" (2011)
V eseji s názvem Slovo o Apokalypse se Tarkovskij zamýšlí nad novozákonním Janově Zjevení v souvislosti s tvorbou a uměním. Je nesmlouvavý v otázce odpovědnosti a motivace umělce: „Umělec se začal chovat k talentu, který mu byl dán, jako ke svému vlastnictví, a tady je příčina předpokladu, že nadání ho k ničemu nezavazuje. Tím se dá vysvětlit bezduchost, typická pro současné umění. To se mění buď v nějaká hledání formy nebo ve zboží, určené na prodej.“
Andrej Tarkovskij: Odpovědnost umělce (2010)
čte: Jiří Hromada
Tarkovskij zkoumá, proč někteří lidé hledají v umění pouze zábavu. Režisér odmítá být odpovědný za dobrou náladu diváků a svůj úkol vidí jako naprosto opačný – „ukázat lidem pravdu o našem bytí“.
Andrej Tarkovskij "Básník filmu" (2006)
Reflexe nazvané Básník filmu jsou výběrem z výpovědí v dokumentárním filmu Donatelly Baglivové Básník filmu. Andrej Tarkovskij (Itálie 1984). Výjimečný tvůrce se zamýšlí nad samou podstatou filmového umění: „Autorský film je film básníků. Co to znamená být básníkem filmu? Básníky filmu jsou režiséři, kteří mají svůj vlastní svět. A snaží se ten svět otevřít pro ostatní.“
Z knihy "Tarkovsky - Films, Stills, Polaroids and Writings" (2019)