Konec dějin a myšlení alternativ: Francis Fukuyama, konzervatismus, liberalismus, kapitalismus (debatují: Bělohradský, Kopeček, Májíček) (11.11.2011, Klub K4, Praha)
Konec dějin a myšlení alternativ:
Francis Fukuyama, konzervatismus, liberalismus, kapitalismus
Francis Fukuyama, konzervatismus, liberalismus, kapitalismus
(debatují: Bělohradský, Kopeček, Májíček)
(11.11.2011, Klub K4, Praha)
Konec dějin a myšlení alternativ:
Francis Fukuyama, konzervatismus, liberalismus, kapitalismus
Francis Fukuyama, konzervatismus, liberalismus, kapitalismus
Václav Bělohradský
4:30 Imeprium vs. potestas
5:00 Konec dějin dle Francise Fukuyamy
6:00 Moc je hybridní, kam patří alternativa?, postdemokracie, co nutí společnost ke změně?, demos vs. etnos, globalizace, multikulturalismus,
Michal Kopeček
11:20 paušalizace tezí Francise Fukuyami; Francis Fukuyama není neoliberál, ale hegelián; vědomí předchází bytí; materialismus neoliberální
13:50 zeitgeist (duch doby)
15:00 Fukuyama - konec ideologií, konec alternativ, konec dějin, nacionalismus, nábožensky fundamentalismus
18:00 liberalismus jako jediná alternativa; posthistorická doba
Jan Májíček
19:10 společenská změna v americké společnosti v 60. letech, rozpad východního bloku v r. 1989, dělnické hnutí, Daniel Bell „Post industrial society“, Fukuyama je duch doby 80. a 90. let
* * *
Konec dějin/eschatologie v západním myšlení
Václav Bělohradský
25:00
„Abych mohl navrhnout nějakou alternativu k nějakému systému, tak jej musím popsat...“
„Jsme ale uvnitř“
26:00
Mizení vnějšku, kniha "Empire" Michael Hardt, Antonio Negri (2000)
28:00 Konec 60. let a kulturní změna, svoboda, média
Michal Kopeček
30:00
Utopické vize, vize v liberalismu a konzervatismu, moderna, "Utopie" Jerzy Szacki (Mladá fronta, 1971)
Jan Májíček
34:00 Tričko s Che Gueverou jako příklad vyprázdnění hodnot, kooptován systémem, rozchod se systémem, teorie a skutečná společenská angažovanost, (ne)být součástí systému
Václav Bělohradský
38:00 kampusova kultura ve Spojených státech, pseudorevoluce a pseudorevolta, funkce filosofie v současné společnosti, kniha „Kritika depolitizovaného rozumu. Kniha "Úvahy (nejen) o nové normalizaci“
Vnitřní symboly jsou pouze vnější
* * *
Konec dějin v českém myšlení
Michal Kopeček
42:10
české myšlení ovlivněno marxistickým myšlením za minulého režimu, TGM a jeho myšlení, nesnesitelná tíha dějin, české myšlení je lokální
Jan Májíček
47:00
Chybějící perspektiva v politickém spektru levice a pravice, krize tradičních velkých hnutích, ztráta rozdílu mezi levicí a pravicí
Václav Bělohradský
50:10
Periferie dějin (př. kniha B. Hrabala), tradice českého „hrdiny“,
* * *
Konec dějin v českém období transformace 1989
Michal Kopeček
53:00
přímá reference na Fukuyamu v českém prostředí není, spíše na Ralf Gustav Dahrendorfa (1929-2009), Liberalismus jako vítěz koncem 90. let, "Kapitalismus a občanské ctnosti" Václav Bělohradský (1992), propojení konzervatismu s liberalismem v 90. letech,
Václav Bělohradský
58:00
Liberální demokracie, český komunismus byl naroubován na národní obrození (př. filmy O. Vávry), kapitalismus, svoboda slova
Jan Májíček
01:03:00
Minulý režim skončil, již se nevrátí; kapitalismus a liberální demokracie , nový obsah demokracie, krize sociální demokracie, v české společnosti chybí snaha obnovy marxismu, co je pro mě marxismus?, marxismus klade důraz na společenskou změnu, Může být dnes marxismus k něčemu dobrý?, Occupy Wall Street, David W. Harvey (*1935) „strukturální krize kapitalismu“
Michal Kopeček
01:12:00
„Aktivismu musí předcházet dobrá analýza toho v čem jsme a jak jsme se tam dostali po roce 1989“
Alternativy v rámci levice
KSČM legitimní alternativa po roce 1989, zároveň se ale také deligimizovala sama sebou
Sociální demokracie
Demokratická struktura v rámci KSČM
Václav Bělohradský
01:17:00
Vítěz přebírá kauzu poraženého (př. Francie, Německo, Rusko)
Každá alternativa je rozvedením kauzy poražených
Co nám zbylo po konci dějin?
Alain Badiou
Pravdy
Debata
01:22:00