vzkaz pro časopis Reflex!




...nepatřím mezi Vaše čtenáře a ani se jím nestanu, nicméně po zhlédnutí obálky Vašeho nového čísla jsem si říkal, jaký typ člověka představujete a hlavně jaký typ myšlení. Půjdu hned k věci, protože nechci trávit víc času než je třeba s lidmi, jako jste Vy. Vzhledem k rasistické a xenofobní náladě v dnešní společnosti zažívám já i má manželka denně podezřelé pohledy a narážky ohledně šátku atd. Doufal jsem (a stále doufám), že media by měla mít funkci hlavně kultivující a přinášet informace nezaujaté, které by přinesly nový úhel pohledu do záležitostí, jež nejsou v Čechách tolik známé.


Vaše nazírání na islám a muslimy je ale silně tendenční, schématické a vytváří ve čtenáři již předem vytvořené konstrukce a pro některé již daná východiska.

Svým komentářem jsem chtěl kritizovat latentní rasismus a podprahové podsouvání předem daných stereotypů, protože tyto nástroje v mediích vytváří mnohem více nenávisti vůči komukoli, než hlasitý rasista, který je díky svému projevu čitelný (doufám) pro všechny. Jenomže my rádi kritizujeme ty hlasité, ačkoli ve své podstatě se nejedná o kritiku, ale hlavně o „ego trip“ nás samých a hysterické dokazování veřejnosti jak jsme uvědomělí, humanističtí, bla bla bla…

Velmi mě překvapuje, že nechápete svou úlohu, jako významného media a jaký Váš časopis mám vliv na společenské mínění. Po přečtení vašeho dalšího nenávistného článku mám pocit, že do konce roku bude v Evropě zakázáno pití alkoholu a ženy budou muset nosit burqu nebo niqáb. Vaše povrchnost a lacinost s jakou prezentujete islám a muslimy mě uráží a hlavně znepokojuje, protože neprospívá společnosti, která je již dost rasistická.

Jestliže budete argumentovat něco o svobodě slova apod., řekl bych, že vidíte svobodu přinejmenším v tom nejliberálnějším významu. Mnozí ji chápou jako bezmezné pole působnosti. Omylem je chápat ji, jako pravidlo určující vztah dvou jedinců, to je jen výsledek, který z ní vyplývá. Svoboda v prvé řadě hovoří k nám samým a umožňuje nám přemýšlet nad naším postavením k druhým. Svoboda v prvé řadě zavazuje a něco od nás vyžaduje!


Představa svobody slova je, jak vidím, dost širokým pojmem. Vzhledem ke stylu, jakým se vyjadřujete, nechci zmiňovat otřepanou frázi, že tam, kde začíná moje (jiných) svoboda, končí ta Vaše. Svoboda slova není ve skutečnosti využití možnosti kritizovat a vyjadřovat se k tématům, ale pouze „povolení“ pro prezentování nenávisti v legitimním hávu.

Ještě jedná poznámka: nezapomeňte, že mezi muslimy je spousta, kteří nesouhlasí s tím, co se děje nyní v Nigérii a dělají džihádistické skupiny jako je Boko Haram aj. Vaše články a názory v nich mohou přimět ke změně myšlení právě ty muslimy, co chtějí žít např. v Evropě a nepřiklonit se k náboženským fundamentalistům. Nyní mám pocit, že jsem názorově osamocen a pro někoho příliš „vlažný věřící“ a pro někoho zase příliš „radikální“, a to jen proto, že věřím v jednoho Boha.

Richard Hlaváček
23.5.2014

Populární příspěvky z tohoto blogu

ERIC GARNER "I Can´t Breathe" (RIP)

Alex Haley Tells the Story of His Search for Roots

"Manifest radikálního realismu" Dominik Forman

Nový orient na téma: muslimové ve světě svém i cizím (články od 50. let do současnosti)