"Crate Diggin´"

                                foto: blog www.adotstayhot.com

Djing žije svým vlastním životem přes 20 let, za tuhle dobu se stihl dostat do většiny koutů planety a vytvořit tak jedinečný svět. Magická aura vinylu je reprezentována v různých sférách, party djingem počínaje , přes battle, mixtape dj´s a producenty a sběrateli desek konče. Život tohohle "asfaltového" média je ale stále nejistý a díky ilegálnímu stahování hudby je ohrožen. Proti nim jsou jako opozice ti, co mají pod kontrolou všechny records shopy ve svým městě, prohrabujou zaprášený regály, které nikdo nesleduje. V noci, kdy všichni toys spí a tulí se k polštáři, crate diggers hledaj v drážkách desek samply a nový „fresh loops“ pro svoje tracky. Je nejvyšší čas představit Crate Diggin´, řeč bude o jménech Pete Rock, Diamond D, Large Pro, Lord Finesse, Madlib, J Dilla, Da Beatminerz nebo Buckwild

……………… Stay up late, hit the crates and create !!!




Day one

Ačkoliv je velmi těžké zjistit počátek crate diggingu a najít prvního hledače „breaks“, jako první bychom mohli označit Bronx dj´s v 70 letech (Pete Dj Jones, Grandmaster Flowers, Hollywood, Kool Herc, Bambaataa, Jazzy Jay, Red Alert, Grandmaster Flash) . Jejich záměr nesouvisel se samplováním a produkcí, jak je tomu dnes, ale s výběrem desek pro své sety. Ten hrál mezi 
dj´s tehdejší doby velkou roly a „party kingz“ byli známí svým stylem hraní a selekcí tracků. Čas plynul, vlaky zelený a červený linky jezdily z Manhhattanu do jižní části Bronxu, v depech Queensu a East New Yorku maloval Dondi a SHY147. Furious Five battlovali Coldcrush bros. do beatů James Browna nebo Sly and The Family Stone. Tempo doby vydrželo do poloviny 80 let a zvuk Roland TR 808 drum machine, ve kterém dělali tracky Run DMC, Treacherous Three nebo MC Shan, se stal stereotypní a rapový zvuk se nevyhnutelně dostával do třetí fáze. Změna se jmenovala „sampling“ a lídři nové školy ovládli na 10 let produkci. Doba, kdy dj pouštěl bicí smyčky „funky drummer“ nebo "get out of my life woman“ byla pryč, hledači samplů a loops teď procházeli všechny records shopy a poslouchali jazz z lablů Blue Note, Impulse, Milestone anebo Soul a R´n´B od Atlantic a Motown records. Samplování jako fenomén 90. let se rozšířil mezi většinu producentů, na scéně se začaly objevovat nová jména a začala zlatá éra, rok 86 – 95.

„ Yo, most these rap cats don´t know where it started it, where it came from
we been rappin this shit since Day one, Diggin In The Crates originators
why n??as playa haters, Knowin damn well you can´t fade us „



D.I.T.C. „Day one“

New York state of mind

Mezi ikony „crate diggingu„ patří Bronx posse D.I.T.C. (Diggin´ In The Crates). Její zakladatel Diamond D spolu s dalšími, neméně známými jmény (Lord Finesse, ShowBiz, A.G., Fat Joe, Buckwild, O.C.), vyprodukovali alba, která symbolizovala tuto dobu. Vše se nahrávalo ve studiu legendárního dj Zulu Nation, Jazzy Jaye, jenž se svou kolekcí 300 000 vinylů nabízel dostatečný prostor a inspiraci. Jejich čas strávený u starých desek nebyl zbytečný a z jejich labu vyšlo „pár“ hitů. 
Od Diamond Dho jmenujme ty nejvýraznější: 

Brand Nubian "Punks jump up to get down"
Ed O.G. and The bulldogs "Love comes and goes"
Fat Joe "Flow Joe"
Tha Alkoholiks "Next Level" 

Z newyorského okrsku Bronx pocházel také další významný digger, Pete Rock, který vyprodukoval tři skvělé LP s rapperem C.L. Smooth a stal se tak jedním z nejvytíženějších producentů. Pete rock aka Soul Brother číslo jedna můžete najít v kreditech na mnoha maxi singlech a albech, remixoval např. skladby "Shut´em down" a "Night Train" od Public Enemy.
Bronx nabízel již zmíněná jména, ale ani ve zbylých částech nebylo nouze o hvězdy. Za Queens tu byl Marley Marl a Large Professor z party Main Source, ke kterým se brzy přidali jazz rapový revolucionáři A Tribe Called Quest a jejich dvorní producent Skeff Anselm, a v neposlední řadě nesmí chybět crate diggers no.1, The Beatnuts. Brooklyn kontrolovali bráchové Dj Evil Dee a Mr.Walt (Da Beatminerz) a člen Gang Starr Foundation, Dj Premier. V části Long Island, která byla celkem vzdálená rodišti hip hopu a neměla až tak městskou atmosféru, vznikaly tracky pro Public Enemy od dalšího dvojice bratrů, Hank a Keith Shocklee. Svou kariéru začali jako party dj´s na místní univerzitě a spolu s „homeboys“ Chuck D a Flavor Flav dělali rapshow v radiu WBAU, 90.3 FM. Roku 1987 založili crew Bomb Squad a vyprodukovali 7 alb pro Public Enemy.

Jejich produkce byla považována za nejoriginálnější mezi producenti, styl Bomb Squad nespočíval na jednom silném samplu, ale spíše na vrstvení více zvuků. Bíty Shocklee brothers se dostaly až na západní pobřeží, když debutní album Ice Cuba „Amerikkka Most Wanted“ bylo celé “made by“ Bomb Squad. Když je řeč o Long Island, je třeba zmínit ještě jedno jméno, a tím je Prince Paul (původně z Brooklynu), nejdříve byl dj v kapele Stetsasonic, od roku 89 produkuje pro De la soul, pak rozjíždí projekty Gravediggaz a Handsome Modeling Schoolboy.

„All I see is blinkin' lights track boards and fat mics
950's, SP12's, MP60's
Shit is thumping ear drums pumpin'
The shit is tight right 'cause
the sample is tight right „



Showbiz and A.G „Next Level“

JFK to LAX

New York City byl představen, město rapu ale nebylo jediné, kam se samplování dostalo. Trend a vlna 90´s se důkladně rozlila po US of A a samplery SP1200 a MP60 dávaly ten správný zvuk smyčkám bicích a jazzovým loops. V LA kraloval Ice T, Dj Aladdin a SLJ, a v Comptonu měl vše pod kontrolou Dr.Dre. Západ byl místem, kde se zrodil pouliční rap, N.W.A, Dj Quick, Too Short nebo již zmíněný Ice T se svým Rhyme Cyndicate představovali bílé americe příběhy ze slumů Watts nebo South Central L.A. Převažovalo jedno velké téma, Pimps, Hustlers a Gangy Crips a Bloods. Nehledě na tuto charakteristiku, která rozdělovala Kalifornii na červenou a modrou, vznikl i zde, možná po vzoru newyorské scény, odlišný směr, kde se více mohli realizovat producenti zaměření na hudbu a samplování. Mezi pionýry patřili Freestyle Fellowship a Hieroglyphics, nebo beatmakers J Swift z Pharcyde a E Swift z Tha Alkoholiks.



„ I give props to Blue Note and Black Jazz, Impulse,

CTI records and Plusga


Verve to Milestone, Atlantic and Muse

There´s plenty more than I could name
But ya´ll won´t put them to use „


Quasimoto „Jazz cats pt.I“




„Hey yo, how many know about crate diggin'?

What does crate diggin' mean to me?


Diggin' for them unordinary soundin' loops

Even if it's not clean to thee„

Lootpack „Crate Diggin'“


This is a crate thang…

Gramofon a sampler byl znak 90. let v rapové produkci a „Boombap sound“ si udržel svou pozici do dnešních dnů, samplování nezastavilo ani zpřísnění práv nahrávacích společností.
Vykrádání desek bylo a stále je velmi kritizováno některými medii nebo přímo hudebníky. Je ale důležité zmínit, že popularita jazzu, funku a soulu byla opět oživena právě díky samplování. Konec 90. let byl obdobím, kdy vydavatelství začala hromadně vydávat reedice starých alb, a značky Blue Note, Milestone, CTI nebo !Impuls! se znovu dostaly do popředí. V 80. letech byste těžko potkali někoho, kdo znal jména Ahmad Jamal, Joe Williams nebo Bob james, dnes se jejich desky prodávají za čtyřnásobek svých původních cen. Nelze tedy přehlédnout tento fenomén ve společnosti a hlavně, co způsobil v povědomí mladých posluchačů díky Rapu. 


Djové a jejich sety propojily svět 60. a 70. let jazzu s novou vlnou generace Afroameričanů, kteří nechtěli agresivně „ukrást“ kus ze starých časů, jejich filozofie byla inspirace a navázaní na myšlenky a hodnoty svých rodičů, kteří nezískali přední místo v autobuse zadarmo

Richard (článek vyšel v roce 2006 v mag. Street)



  by Mecca Audio

Populární příspěvky z tohoto blogu

"Byly jsme tam taky" Dagmar Šimková

"Islamofobie, antiislamismus a negativní stereotypy" Zora Hesová (AMO, 2016)

"Islám - umění a architektura" Markus Hattstein a Peter Delius (Slovart, 2006)