2009-2018 blog Mecca Audio - databáze knih islámských, afroamerických a afrických literatur. Od roku 2019 blog zaměřený na témata * náboženství * společnost * politika * filosofie * kultura * umění * postmoderna
Abdel-Wahab El-messirí o filosofii nového světového řádu & střetu islámského světa se Západem
Získat odkaz
Facebook
X
Pinterest
E-mail
Další aplikace
Abdel-Wahab El-messiri (1938 – 2008), egyptský profesor anglické literatury a komparatistiky. Kritik západní moderny a popularizátor tzv. "islámského modernismu". V 50. letech studoval na Alexandrijské univerzitě, později v 60. letech studoval anglickou literaturu a komparatistiku na Kolumbijské univerzitě a dále na Rutgersově univerzitě ve Spojených státech. Po návratu pracoval jako řádný profesor (1979-1983) na Ain shams univerzitě v Káhiře. V 80. letech krátkodobě působil na univerzitách v Saudské Arábii, Kuvajtu a Malajsii. Více zde @Arab Philosophers
"Filosofie nového světového řádu" Abdel-Wahab Elmessiri
”Nový světový řád považuji za vrchol moderny, ale postrádající zcela jakékoli hodnoty. Nový světový řád usiluje o přetvoření světa v jeden velký trh a to vyžaduje zrušení rozdílů mezi všemi lidmi. Z člověka se musí stát nevyčnívající konzument. Naopak jedinec, který si udrží svou integritu, nebude lačně dychtit po konzumu, nebude poslouchat populární hudbu nebo sledovat hollywoodské filmy, bude nezávislý a tím pádem nevyzpytatelný. Nový světový řád ale od lidí vyžaduje určitou “ohebnost”, jak by byli z plastu. Proti tomuto negativnímu trendu, této mašinérii, jak říká Serge Latouche*, se musíme postavit. On tvrdí, že Západ se již nevztahuje k prostoru a času, je jako neřízená střela, co zahubí celé lidstvo, včetně těch, kteří ji vypustili. Škoda způsobená globalizací se nedotýká Arabů, ale obrací se proti Západu samotnému.
Kupříkladu Spojené státy představují civilizaci sestavenou z mnoha kultur a proto každý stát je unikátní prvek v multikulturním dědictví USA. Pozvolní síla globalistické kultury ji ale svou “nivelizací” ničí. Všichni Američané jedí stejné jídlo a poslouchají stejnou hudbu. Nicméně “tichá” většina ve Spojených státech stojí proti této myšlence. Jako Arabové a muslimští intelektuálové máme povinností poukázat na tyto sebezničující důsledky. Protože nám byl koncept moderny s absencí hodnot importován skrytě, aniž bychom znali skutečné následky, intelektuálové by měli prohlédnout skutečnou cenou za takový pokrok. Tento negativní vliv na obyčejného člověka v každodenním životě představuje ohrožení jeho kultury a postupně narušuje vřelost vztahů mezi lidmi."
* Serge Latouche (*1940)
Francouzský emeritní profesor na Univerzitě Paris-Sud. Již přes třicet let se věnuje kritice hospodářského růstu.
“Střet islámského světa a Západu” Abdel-Wahab Elmessiri
"K zodpovězení této otázky je třeba si nejprve ujasnit sám pojem "Západ". Ačkoli tento termín má mnoho interpretací, v našem kontextu se budeme držet toho nejčastěji prezentovaného v médiích a spojení s imperialismem, kterým ale nehovoří akademici oborů sociologie nebo filosofie na univerzitách v Cambridge nebo v Kanadě. Tito lidé mohou zastávat názory, které s naším konvenují, anebo také nemusí. Nicméně musím upozornit, že tito lidé nemusí nutně představovat většinový názor západní společnosti. V této debatě nechci snižovat význam Západu, spíše se zaměřím na mediální obraz Západu od 19. století, kdy dosáhl výrazného pokrok, ale na úkor zřeknutí se etických hodnot. Vezměme si například způsob, jakým si Západ osvojil Darwinovu teorii, jejíž hlavní tvrzení spočívá na neexistenci tzv. vztahu “přítel/nepřítel”, ale na “zájmech”. Takováto teorie zaměřující se výhradně na prospěch, vytváří mechanismus permanentního konfliktu; a to jsou materiální zájmy západní společnosti. Nahlíženo prizmatem Západu, vše, co slouží našim zájmům, je žádoucí, naopak vše, co našim zájmům brání, je nežádoucí; proto jsou ctnosti naprosto ignorovány. Lpění muslimské společnosti na ctnostech je hlavním důvodem tohoto konfliktu [Západ vs. islámský svět].
Tento agresivní útok vedený proti islámu se samotným islámem ale nesouvisí. Spíše jde o vymezení se vůči islámu jako filosofii a světonázoru, který nastiňuje hodnotový systém spravedlnosti, mezilidských vztahů a rovnosti mezi lidmi. Přičemž, západní hodnotový rámec z těchto hodnot nevychází. Západ bude v protikladu křesťanství, pokud bude lpět na ctnostech a stejně tak bude proti judaismu, budhismu nebo konfuciánství, pakliže se budou držet svých hodnot. Západ tímto postojem demonstruje svou nevraživost vůči ctnostem mnohem víc, než proti islámu samotnému. A to je důvod, proč můžeme vidět Západ uzavírat spojenectví s muslimskými zeměmi, které si osvojily západní politiku sloužící jejich zájmům. V těchto případech Západ nevidí problém ve spojenectví s takovýmito vládami.”
foto: Namibijské děti c. 80. léta (archív Obecního úřadu Bartošovice) "Černí Češi" (2022) kino Ponrepo, 27. 6. 2025, 17:00, vstup volný Minutáž: 71 min Režie: Martin Müller Dokumentární film Černí Češi odhaluje příběh 56 namibijských dětí, jež byly v osmdesátých letech minulého století přesídleny z uprchlických vojenských táborů v Angole do Československa v rámci internacionální pomoci levicově orientovanému osvobozeneckému hnutí SWAPO bojujícímu za nezávislost Namibie. Děti, převážně potomci prominentních vojenských hodnostářů, byly ze dne na den přemístěny z válečné zóny na zámek v poklidné vesnici v moravských Bartošovicích, kde měly být vzdělávány a převychovány v novou polickou elitu nezávislého státu. Po pádu komunistického režimu v Československu a vzniku nezávislé Namibie byly děti v roce 1991 urychleně repatriovány. Tento nucený odchod představoval pro většinu z nich životní trauma a kulturní šok, z něhož se dodnes nevzpamatovaly. Díky výzkumu antropoložky Kateřiny...
foto: "Satan na sněmu"; jedna z celkem 50 ilustrací Gustava Dorého z roku 1868, které byly použity pro básen "Paradise Lost" (první vydání 1667) od Johna Miltona (1608–1674) Předmluva Je zlo pouze přirozený nedostatek, je to nedokonalost, která s růstem dobra sama od sebe mizí, anebo to je skutečná síla, jež pomocí různých pokušení ovládá náš svět tak, že pro úspěšný boj proti ní musíme mít opěrný bod v jiném řádu bytí? [...] Jestliže tito lidé pociťují třeba jen z lidské slabosti neodolatelnou potřebu opřít své názory kromě vlastního „rozumu“ ještě o nějakou dějinnou autoritu, proč tedy nehledají v dějinách někoho jiného, který jim víc vyhovuje? Takový už tu přece dávno je: je to zakladatel velice rozšířeného buddhistického náboženství. Ten přece doopravdy hlásal to, co požadují oni: neodporování /zlu/, pasivní lhostejnost, nečinnost, střídmost atd. A svému náboženství úspěšně „otevřel skvělou kariéru“ i bez mučednictví. Posvátné knihy buddhismu skutečně zvěst...
"Don't Let It Happen Here" Charles Mingus One day they came and they took the communists and I said nothing because I was not a communist. Then one day they came and they took the people of the Jewish faith and I said nothing because I had no faith left. One day they came and they took the unionists and I said nothing because I was not a unionist. One day they burned the Catholic churches and I said nothing because I was born a Protestant. Then one day they came and they took me, and I could say nothing because I was as guilty as they were for not speaking out and saying that all men have a right to freedom, on any land. I was as guilty of genocide as you. All of you. For you know when a man is free, and when to set him free from his slavery. album: Charles Mingus "Music Written For Monterey 1965 - Not Heard, Played In Its Entirety At UCLA" (Jazz Workshop, 1966) https://www.discogs.com/release/4250272-Charles-Mingus-Musi...
foto: Picasso, Nude (1910) Náboženství "Mezi krásou a pravdou je těsný vztah. To, co oceňujeme jako krásu, spočívá v pravdivém zobrazení démonického jako démonické." "Dobré umění je však vždy výsledkem usilovné práce. Žádné velké umění by nikdy nevzniklo, nebýt umělce, který nejen že má talent a představivost, ale také charakter, sílu v práci vytrvat, přemýšlet a namáhat se, aby svých cílů dosáhl. Nesmírně důležitý je zde charakter umělce. Normy umělce se neliší od norem platných v životě vůbec." "Bůh stvořil nebe a zemi, celý vesmír. V tomto vesmíru přebývají andělé a zlé mocnosti, lidé, zvířata, rostliny a věci. Ale především je tu mnohem víc, než co lze spatřit pouhým okem. Jsou tu principy a normy či zákony, a proto je možné rozlišovat mezi dobrým a zlým, správným a špatným. Bůh dal světu vnitřní uspořádání, v němž má všechno své konkrétní místo. Všechny věci nabývají svého významu právě v této uspořádanosti. Stvoření je harmonické a dobré, i když je zneč...
Slovenský spisovatel Miroslav Hlaučo, pětatřicet let žijící v Čechách, byl oceněn Magnesii Literou za svůj román Letnice (1) jako kniha a debut roku 2025. Vítězství to je oprávněné, protože kniha se nesnaží být pseudorebelsky "houellebecqovská" jako u Davida Zábranského, manýristická v případě Jáchyma Topola nebo otravně bodrá jako u Hartla a Viewegha. Ještě více nás tyto dva vavříny překvapí, když vezmeme v potaz, že autor je oborově farmaceut (ale s vystudovanou režií na DAMU). Potud je vše jak má být, umění se nesnaží dělat ze sebe víc než je; Letnice ale nemusí být tak neproblematický příběh, když se na knihu (a autora) podíváme očima věřícího, který spíše ocení stejnojmennou povídku od Jana Čepa napsanou před 90 lety. Tento text nemá ambice hodnotit esteticky Hlaučův román, tam mu skutečně nelze asi moc vytknout, spíše bude kritikou, která ve veřejném prostoru nezní často a mohla by opět ateistům připomenout jejich vlastní kořeny a dávno zapomenuté tradice. Bůh a pojetí...
foto: The Nusretiye Mosque (turkish Nusretiye Camii), 1826, Istanbul, Turkey Západní islamologie a orientalismus 00:00 úvod 02:30 Hakimovo dětství, čeština/arabština a vztah k islamologii 09:00 Korán, český překlad od Ivana Ahmada Hrbka (1923-1993) "Korán" překlad Ignáce Veselého (Praha, 1913) https://meccaaudio.blogspot.com/2011/09/krn-ignac-vesely-1913.html 11:59 Lukáš Větrovec a jeho vztah k islamologii a překladům Koránu (Veselý, Nykl, Hrbek) 18:00 Kde je hranice v islamologii dezinterpretace, ideologická propaganda 19:15 Ivan Hrbek muslim, více v knize "Islám v srdci Evropy" Miloš Mendel, Tomáš Rataj, Bronislav Ostřanský (Academia, 2007) https://meccaaudio.blogspot.com/2012/02/islam-v-srdci-evropy-milos-mendel-tomas.html 23:40 Překlad Koránu Ivanem Hrbekm od 60. let, více v Novém Orientu: "Rozhovor s dr. Ivanem Hrbkem nad jeho překladem Koránu (Luboš Kropáček)", 1969, č. 2, s. 33 https://meccaaudio.blogspot.com/2016/11/novy-orient-na-tema-muslimov...