"Poselství poslům" Gil Scott-Heron (1994)



Když svět obletěla zpráva o úmrtí Gil Scott-Herona, newyorského hudebníka, básníka a skladatele, většina medií zmínila na prvním místě skladbu "The Revolution Will Not Be Televised" a titul "Godfather of Rap", kterým byl označován hip hopovou komunitou po celém světě. Označení "Kmotr rapu" ale sám Heron nerad používal a své důvody vysvětlil v předmluvě sbírky svých textů a básní "Now and Then" (Payback Press, 2000).

Následující text je významný hlavně z důvodu, komu byl určen. Track "Poselství poslům (Message To The Messengers)" se objevil na desce "Spirits" z roku 1994 a od Herona to může být pro někoho překvapivý krok, protože celý text je kritika hip hopové komunity, ačkoli k jeho hudbě vzhlíží a má jej za svůj vzor.

Heron viděl problém v lyrice rapperů a snažil se připomenout odpovědnost, kterou mají, když hovoří ke své komunitě; viz narážka na texty o ženách: „…V jedné skladbě to je pro vás africká královna, v další to je pro vás už jen vtip“.

Záměrem ale nebylo poukázat jen na chyby, Heron si byl vědom určité kontinuity mezi jazz-soulovým hnutím ze 70. let a hip hopem 80. a 90. let., názorově si tedy obě generace nebyly zas až tak cizí. Podobně jako Chuck D z Public Enemy, Heron se snažil nejen v této skladbě, ale obecně celou svou tvorbou šířit poselství jednoty mezi americkými černochy, záměrem nebylo útočit na mladou generaci Afroameričanů, ale spíše upozornit na špatný směr v tvorbě/myšlení. Na této desce se mimochodem objevil v tracku "Don't Give Up" jako producent Ali Shaheed Muhammad z A Tribe Called Quest.

Překlad může místy působit těžkopádně a pro pochopení je nutné znát souvislosti, na které Heron naráží. Záměrem překladu je ale spíše přinést informaci a pokusit se načrtnout obrysy myšlení afroamerických umělců, nikoliv dosáhnout umělecké stránky, která je těžko dosažitelná, pokud chcete přenést sílu slov z jednoho jazyka do druhého.



 


 Gil Scott-Heron “Poselství poslům”


Jo, jsme ti samí bratři ze starých dob
Mluvili jsem o televizi a hrávali v rádiu
To, co jsme dělali byla snaha pomoc naší generaci pochopit,
že se z toho musí dostat a dát se do práce,
protože to se nemělo vysílat *

Dali jsme respekt mladým raperům a způsobu jakým se vyjadřují
Jestli ale hodláte učit lidi, ujistěte se, že víte, co říkáte
Starší generace v našich čtvrtích mají spoustu znalostí
Pamatujte si, kdyby nebylo jich
Vy byste teď tady nebyli.

Já k Vám ale nechci hovořit bez respektu.
Vše, co říkám je, že Vy musíte sakra vědět.
Protože jestli hodláte hovořit za celou generaci,
Musíte si být dostatečně vědomi, jak řídit její výchovu!

Ujistěte se, že víte, jak to skutečně bylo s minulostí
A ne abyste jen opakovali, co jste slyšeli v televizi.
Někdy říkají důvěryhodně přestrojené lži.

A právě byl důvod, proč jsme říkali, že se to nebude vysílat *
Nevědí, co mají říct našim mladým lidem
Vědí ale, že Vy víte.
Kdyby skutečně znali pravdu,
proč by Vám ji říkali?

První znamení je mír!
Řekni všem těm mladým bratrům, co drží v ruce zbraně,
ten Chlápek (1) nás rád vidí, když zabíjíme jeden druhého.

Dělali jsme příliš velký kravál, když po nás stříleli.
a proto začali používat jed, aby otrávili naší mysl a zkoušej z nás udělat totální idioty
A pak nám řeknou, že se museli ujmout moci, aby kontrolovali situaci.

Chtěj, aby polovina z nás brala drogy a druhá byla zavřená ve vězení
Když tě nezabijí tím, k čemu tě nabádají,
dají do bratrova těla drogy
a pak budou tvrdit, že to „souviselo s drogama“
Řeknou "souviselo to s drogami“, což znamená „není třeba vyšetřování“
Aspoň tohle je způsob jak to podává místní televize.

Vy všichni bratři s 9mm (2)
Dejte lidem něco nad čím by se zamysleli
Řekněte jim, že jste slyšeli nové slovo.
Cítíte to špatným způsobem a držíte v ruce zbraň,
žijete v iluzi, že jste nezávislí,
přitom ale jenom podporujete kšefty toho chlápka. (1)

Když by oni skutečně věděli pravdu, proč by Vám ji říkali?
A jestli se na Vás budou dívat jako byste byli šílení,
začnou Vám říkat, že vypadáte jak magoři a že nemáte žádnej mozek.
Nebo že Vás běloši nakonec dostali.
Anebo začnou o Vás říkat, že nic nevíte.
To jsou ty samý řeči, co kdysi říkávali o nás.

Mladí rappeři, ještě jeden návrh než zmizím z Vaší cesty.
Oceňuji respekt, který jste mi dali ...

Jen ale říkám chraňte Vaší komunitu a šiřte v ní respekt,
Řekněte bratrům a sestrám, že ty nesmysly musí zastavit,
protože My terorizujeme naší starou generaci a přinášíme strach do našich domovů.
Oni nemusí trávit čas se starejma,
jenom ať je nechaj na pokoji.
...

Řekněte jim, že ten nesmysl se musí zastavit.
Musí dostat kriminalitu z ulice.

A jestli se na Vás budou dívat jako byste byli šílení,
začnou Vám říkat, že vypadáte jak magoři a že nemáte žádnej mozek.
Nebo že Vás běloši nakonec dostali.
Anebo začnou o Vás říkat, že nic nevíte.
To jsou ty samý řeči, co kdysi říkávali o nás,
když jsem zpívali Johannesburg (3)

Vy mladí byste měli vědět, že věci nelze dělat dvěma způsoby.
Nemůžete mluvit o respektu v každé druhé skladbě nebo každý druhý den.
To, o čem tady teď mluvím je rap o ženách
V jedné skladbě to je pro Vás africká královna, v další už to je pro Vás jen vtip.
Neříkáte slova, která bych nikdy neslyšel.
Tudíž to není pro Vás kompliment.

Pouze urazíte 8 lidí z 10, a zpochybňujete svou inteligenci.
Slova na čtyři písmena nebo na čtyři slabiky (4) z Vás básníka neudělají,
pouze potvrdí, jak jste povrchní a všem to ještě dáte najevo.

A jestli se na Vás budou dívat jako byste byli šílení,
začnou Vám říkat, že vypadáte jak magoři a že nemáte žádnej mozek.
Nebo že Vás běloši nakonec dostali.
Anebo začnou o Vás říkat, že nic nevíte.
To kdysi říkávali o mně.

Jestli nakonec začnou říkat lidem, že jste ztratili odvahu
To samý říkali o Johannesburgu

Vy nejste šílení
Vy máte mozek
Vy nejste mimo
Vy máte o co hrát

Pamatujte si to a neztrácejte odvahu
neztrácejte odvahu
neztrácejte odvahu
neztrácejte odvahu

...tady a teď hovořím o míru




poznámky:


* Narážka na první a velmi slavnou báseň a skladebu G.S.-Herona, “Revoluce se nebude vysílat (The Revolution will not be televised)” z roku 1970, album “Small Talk at 125th and Lenox”(Flying Dutchman Productions, Ltd)

(1) Označení nejspíš symbolizuje bělocha, ale v současnosti to může rovněž symbolizovat jakékoliv etnikum. Hlavní význam spočívá v myšlení a filosofii této postavy/symbolu. Arogantní majitel nahrávací společnosti, který přehlíží umělecký a kulturní význam, upřednostňuje profit a trendy konzumní společnosti.

(2) Ráže střelné zbraně

(3) Narážka na skladbu “Johannesburg” z alba “G.Scott-Heron & Brian Jackson – from South Africa to South Carolina”(Arista,1970)

(4) 4 písmena nebo 4 slabiky znamenají vulgarismy „damn, fuck, shit“

Populární příspěvky z tohoto blogu

"Černí Češi" (2022), @kino Ponrepo, 27. 6. 2025, 17:00

Krátká legenda o Antikristu" Vladimír Solovjov (1900*)

Charles Mingus "Don't Let It Happen Here" (1966)

Holandský historik Hans R. Rookmaaker o moderním umění, osvícenství, racionalismu, gnozeologii, náboženství a jazzu (ukázka z knihy "Moderní umění a smrt kultury", 1970)

Magický ateismus - k románu Miroslava Hlauče "Letnice" (ocenění Magnesia Litera 2025), 12.5.2025

Muslimské debaty III. - Západní islamologie a orientalismus, evropští konvertité k islámu a jejich chápání náboženství, Palestina a židé v islámu (@Debatní klub, 20.5.2025)